دوره 23، شماره 250 - ( 12-1391 )                   جلد 23 شماره 250 صفحات 73-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کریمی اباذر. ارزش افزوده بنگاه اقتصادی تعاریف، مفاهیم و نحوه محاسبه آن در رتبه بندی IMI-100. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1391; 23 (250) :68-73

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1146-fa.html


سازمان مدیریت صنعتی
چکیده:   (4293 مشاهده)
واژه ارزش افزوده یکی از پرکاربردترین عبارات در ادبیات آکادمیک و غیر آکادمیک مربوط به مباحث مالی، حسابداری و اقتصادی است. ارزش افزوده در شاخه‌های مختلف علوم مدیریت و اقتصاد دارای مفاهیم بعضاً متفاوتی است که علی رغم ارتباط معنایی با یکدیگر، دارای روش های محاسبه متفاوت، تفسیر و کاربردهای چندگانه و مفاهیم تخصصی جداگانه‌ای هستند. طبیعتاً در علوم مختلف و با توجه به فرمول محاسباتی که برای آن تعریف شده است، تفسیرها و کاربردهای گوناگون آن نیز روشن می‌شود. از نظر لغوی، این واژه ترکیبی نشان دهنده میزان افزایش در ارزش حقیقی در نتیجه فعالیت در یک دوره زمانی خاص است. اما از نظر تکنیکی، این واژه نخستین بار در علم اقتصاد تعریف شد و مورد استفاده قرار گرفت. مهم ترین کاربرد این واژه در علم اقتصاد، در بخش حسابداری ملی و به منظور محاسبه تولید ناخالص داخلی (یا تولید ناخالص ملی3) برای یک کشور است. در کشورهای مختلف، از روش‌های گوناگونی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی استفاده می‌شود. البته معمولاً این کار با استفاده از دو یا چند روش انجام می‌شود و در نهایت به منظور مقایسه روش‌ها و اطمینان از صحت محاسبات، بین ارقام محاسبه شده مقایسه صورت می‌گیرد. در ایران نیز، یکی از روش‌های محاسبه درامد ملی، روش ارزش افزوده است.
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb