، a.ghorbanzadeh@ut.ac.ir
چکیده: (11656 مشاهده)
واکنش های متفاوت سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات سود، موجب واکنش های متفاوت بازار می گردد. بسیاری از تحلیل گران مالی معتقدندکه دلایل زیادی بر مبنای مجموعه ای از متغیرهای مالی اساسی وجود دارد که در ارزیابی اوراق بهادار مفید است. محاسبه سود برای اندازه گیری عملکرد همواره مورد توجه استانداردگزاران و تحلیل گران بوده است. برای مثال در بیانیه شماره یک هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمده است: "کانون توجه گزارشگری مالی، اطلاعات مربوط به عملکرد واحد انتفاعی است که توسط معیارهای سود و اجزای تشکیل دهنده آن تأمین می شود". بسیاری از تغییرات بازده و قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تاثیر اطلاعات مختلف و متنوعی است که از سوی شرکت ها به بازار ارائه می شود. برخی از این اطلاعات منشاء پیش بینی و برآورد دارند، از این رو هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر دلایل واکنش بازار بر ضریب واکنش نسبت به سود است. تحقیقات انجام شده در این زمینه، دلایل متعددی را برای واکنش های متفاوت بازار در مورد سود گزارش شده مطرح می کنند.این دلایل عبارت اند از:"اندازه شرکت، بتا(ریسک)، ساختار سرمایه، کیفیت سود، فرصتهای رشد، شباهت در انتظارات سرمایه گزاران، آگاهی دهندگی قیمت، ترکیب هیأت مدیره، کیفیت حسابرسی". نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ضریب واکنش نسبت به سود با بتا، ساختار سرمایه، آگاهی دهندگی قیمت و ترکیب هیأت مدیره رابطه معکوس و با کیفیت سود، فرصت های رشد و شباهت در انتظارات سرمایه گزاران رابطه مستقیم و با اندازه شرکت و کیفیت حسابرسی رابطه قابل توجهی ندارد.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت مالي دریافت: 1392/5/7 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18