مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان ، abiri_60@yahoo.com
چکیده: (5341 مشاهده)
نقدینگی و ساختار آن موضوع عمده مهمی است که در کانون توجه مدیران مالی شرکت قرار دارد و شرکتی که نقدینگی نداشته باشد در حال احتضار به سر میبرد. به عبارت دیگر بدون نقدینگی شرکت نمیتواند به بقای خود ادامه دهد.
بنابراین وجه نقد به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر، مورد توجه تمامی شرکتها و مؤسسات قرار دارد، که در صورت نبود آن شرکتها قادر به ادامه حیات اقتصادی خود نیستند، به عبارتی وجه نقد در تمامی بخشها و واحدهای اقتصادی شرکتها در جریان است و از طرفی هر گونه فعالیت اقتصادی خواه نا خواه تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر روی وجه نقد خواهد گذاشت. در واقع وجه نقد سیالترین و بهترین دارایی شرکت است که اگر به خوبی مدیریت شود منجر به موفقیتهای بزرگی خواهد شد و اگر بدون مهارت و برنامه ریزی مدیریت شود، چه بسا موجبات سرشکستگی شرکت را نیز فراهم آورد. پس مدیریت باید با تشخیص درست مراکز سود و سرمایه گذاری به جا موجبات سود آوری شرکت و خرسندی سهام داران را فراهم آورد. با توجه به اینکه مدیریت نقدینگی، از موضوعات بسیار مهم و اساسی در شرکتهای بزرگ به شمار میرود، نظریهپردازان مالی نیز مدلهای مختلفی را جهت ارائه و تعیین ساختار بهینه نقدینگی ارائه کردهاند، در این تحقیق به بررسی این موضوع پرداخته میشود.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت مالي دریافت: 1392/5/13 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18