دوره 24، شماره 255 - ( 6-1392 )                   جلد 24 شماره 255 صفحات 43-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

رحمتی فاطمه‌سادات، نیکویی احمد، کشتکار مهدی. هوش کسب‌ و کار اجتماعی. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1392; 24 (255) :38-43

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1507-fa.html


، jams@imi.ir
چکیده:   (5276 مشاهده)
شنیدن صدای مشتریان، آرمانی بود که تا چندی پیش صاحبان کسب‌وکار رویای آن را در سر داشتند. اما این تمام آن چیزی نیست که بتواند فاصله میان مشتری و بنگاه را به حداقل برساند. عمده مشتریان یک محصول یا شرکت در زمره مصرف کنندگانی هستند که مجال انتقال مفاهیم ذهنی خویش را در خصوص یک شرکت یا سازمان مورد نظر ندارند. اما نسبت به یک محصول یا برند آن احساس خاصی دارند و بعضاً این احساسات را از طرق مختلفی مانند انتشار در بستر رسانه‌های اجتماعی به دیگران منتقل می‌کنند. برای صاحبان کسب‌وکار مهم است که بدانند مصرف کنندگان چه احساسی نسبت به آنها دارند. از سوی دیگر تغییرات مهمی در الگوهای ارتباطاتی انسان‌ها رخ داده است: «به اشتراک گذاری داوطلبانه اطلاعات شخصی»! این موضوع موجب تجمع مقادیر بسیار زیادی از داده‌های اجتماعی شامل اطلاعات جغرافیایی، ترجیحات، عقاید، اخبار، مقالات و ... شده است. در دنیایی که حتی آژانس‌های خبری نمی‌توانند ما را با سرعت تولید اطلاعات هماهنگ کنند، داشتن واکنش فعال نسبت به تغییرات دنیای مرتبط با کسب‌وکار، اقدامی بس دشوار به نظر می‌رسد. در سال‌های اخیر برای همگام شدن با سرعت تحولات محیطی، هوش کسب‌وکار اجتماعی به دنیای کسب‌وکار عرضه شده است. هوش اجتماعی کسب‌وکار، سیستمی مبتنی بر وب است که با استفاده از تحلیل اطلاعات تولید شده توسط کاربران در رسانه‌های اجتماعی (نظیر شبکه‌های اجتماعی، فروم‌ها، وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری) و سایر محتوای موجود در بستر وب، انواع گزارشات مرتبط با یک برند، محصول، کسب‌وکار، روند یا رخداد اجتماعی سیاسی و موارد مشابه را تولید می کند. این مقاله سعی دارد تا به زبان ساده، به توصیف و تبیین این پدیده و خصوصیات، مزایا و کاربردهای آن بپردازد.
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت بازاريابي و فروش
دریافت: 1392/8/12 | پذیرش: 1392/8/12 | انتشار: 1392/8/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb