مشاوره مدیریت هم همانند هر کسب و کار دیگری بدون وجود مشتری معنادار نیست. برای جذب مشتری هم باید از روشها و ابزارهای بازاریابی بهره برد. بازاریابی طبق تعریف عبارت است از هنر کشف خواستههای مشتریان و پاسخگویی به این خواستهها. در این مقاله به بررسی دقیقتر موضوع بازاریابی در صنعت مشاوره خواهیم پرداخت.
بعد از تماس اولیه و توافق با مشتری در مورد نیازها و خواستههایش، مشاور باید پیشنهاد خود برای حل مسئله را جهت ارزیابی مشتری تهیه و به وی ارائه کند. این پیشنهاد در عرف صنعت مشاوره «پروپوزال» نامیده میشود. پروپوزال سندی رسمی است که بهکمک آن مشاور پیشنهاد فنی و اجرایی خود را برای انجام پروژه مشاوره (شامل پیشنهاد فنی، پیشنهاد اجرایی و فهرست هزینهها و شرایط مشاور برای اجرای پروژه) به مشتری ارائه می دهد. پروپوزال معمولاً در پاسخ به درخواست رسمی مشتری برای دریافت پروپوزال (RFP ) تهیه و به مشتری ارائه میشود. دریافت پروپوزال در پروژه های بخش عمومی و دولتی بسیار معمول است؛ اما در پروژه های بخش خصوصی ـ بهویژه وقتی که اندازه پروژه بسیار بزرگ باشد ـ نیز کاربرد خاص خود را دارد.
همانطور که گفته شد پروپوزال نشاندهنده این موضوع است که چگونه مشاور کار مورد نظر مشتری را انجام خواهد داد. بنابراین معمولا یک پروپوزال شامل مواردی چون: فعالیتهایی که باید انجام شوند، زمانبندی فعالیتها، هزینهها، شایستگیها و مزیتهای خاص مشاور برای کارفرما و هر اطلاعات دیگری که مشتری درخواست کند، است. این اطلاعات ممکن است بسته به نیاز یا درخواست مشتری بهشکلهای گوناگونی ارائه شوند ـ از یک نامه کوتاه گرفته تا مستندات رسمی بسیار حجیم.
در بهترین حالت پروپوزال مشاور توسط مشتری بررسی و پذیرفته میشود. اما عموما اینگونه نیست و مشاور مجبور است پروپوزال خود را براساس تغییرات درخواستی مشتری اصلاح کند یا تغییر دهد.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت پروژه دریافت: 1392/9/20 | پذیرش: 1392/9/20 | انتشار: 1392/9/20