مقدمه
بسیاری از کارآفرینان کار خود را از همان بدو امر برنامهریزی میکنند، در حالی که سایرین صرفا با انجام کاری که به آن علاقه دارند، وارد عرصه کارآفرینی میشوند و هرگز مجبور نیستند بهطور ناگهانی پا به یک عرصه ناشناخته بگذارند.
اما واقعا عاملی که افراد را به سمت جاده کارآفرینی سوق میدهد، دقیقا چیست؟ پاسخ روشن به این سوال، فرصت به دست آوردن مقدار زیادی پول است. اما در بسیاری از موارد، پول تنها بخشی از این پاسخ است و گاهی اوقات اصلا پاسخ مناسبی برای آن بهشمار نمیرود.
درست است که اغلب کارآفرینان موفق بواسطه خودباوری و اعتماد به نفس درونی برانگیخته میشوند، اما درمورد گروه کوچکی از آنها ترس از شکست محرک اولیه را رقم میزند. البته، نتیجه یکی است اما علتها بسیار متفاوتند. بطورکلی، «عامل محرک آنها ارادهای است که از تجاربشان نشأت میگیرد. خردهگیری و انتقاد در اوایل کار به نوعی ترس از شکست میانجامد، درحالیکه تشویق، میل رسیدن به هدف را در فرد برمیانگیزد».
به هر روی، اولین عامل محرک کارآفرینان میل به ثروتمند شدن نیست. پول عامل محرک اصلی کارآفرینان نمیباشد. اما آنها به واسطه علاقه به مسلط بودن، انجام کارهای موردعلاقه خود و زدن برچسب خود روی آنها برانگیخته میشوند. پول عامل ثانویه است. بدیهی است که آنها داشتن پول را به نداشتن آن ترجیح میدهند اما قبل از هر چیز میخواهند شاهد به ثمر رسیدن باور خود باشند. شاید به همین دلیل است که ریسک کردن پول برای یک کارآفرین از اهمیت کمتری برخوردار است.
با این تفاصیل این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان به یک کارآفرین تبدیل شد؟ باید گفت مهمترین عامل، داشتن نگرش درست است. در این راه، علاقه و احساسات و باور کلی نسبت به هدفی که سعی دارید به آن دست یابید، حرف اول را میزند.
راز کار در این نکته نهفته است که دقیقا انگشت روی چیزی بگذارید که در شما ایجاد انگیزه میکند. زیرا اگر به کاری که انجام میدهید علاقه داشته باشید و نسبت به آن احساسات به خرج دهید، احتمال رسیدن شما به موفقیت، بیشتر خواهدبود. همین احساسات است که به پایداری و استقامت شما در شبهای تاریک و طولانی کمک خواهدکرد.
دومین عامل، این است که بتوانیم هر شکست را به منزله یک فرصت تلقی کنیم نه یک فاجعه. درواقع، بسیاری از کارآفرینان پس از آزمودن چندین ریسک کاری بود که به موفقیت دست یافتند.
بخش با کارآفرینان شماره آبان ماه تدبیر را به معرفی آقای مجید حسینی با درجه دکترای افتخاری در صنایع غذایی اختصاص دادهایم. ایشان مدیرعامل شرکت گلفام طلایی البرز هستند و یکی از کارآفرینان معرفی شده از سوی پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر میباشند. ضمن تشکر از ایشان به خاطر حضورشان در تدبیر، با هم دیدگاهها و نظریات ایشان را درقالب یک گفتوگو میخوانیم.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت بازاريابي و فروش دریافت: 1391/3/31 | انتشار: 1390/8/24