دوره 25، شماره 270 - ( 11-1393 )                   جلد 25 شماره 270 صفحات 27-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خالقی امیرحسین. قابلیت بلعیدن شرکتهای همکار. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1393; 25 (270) :23-27

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2454-fa.html


چکیده:   (2928 مشاهده)
بر سر تعریف مفهوم قابلیت سازمانی توافق فراگیری وجود ندارد و متفکران و مشاوران مدیریت از دیدگاههای گوناگونی به آن پرداخته اند. با این همه به نظر م یرسد که میتوان آن را ک موبیش همان "فوت و فن" 2 انجام کارها دانست. به بیانی دیگر، قابلیت سازمانی به توانایی به کارگیری منابع و داراییهای سازمان برای دستیابی به نتایج مطلوب اشاره دارد. حتی با پذیرش یک تعریف مشخص از قابلیت سازمانی، باز دشواری بررسی آن کم نیست. مؤلفه های سازنده یک قابلیت و پیوند میان آ نها، رابطه بین قابلیتهای سازمانی مختلف، چگونگی طراحی و ایجاد قابلیتها، نحوه تبدیل قابلیتها به مزیت رقابتی و حتی امکان کشف و کپی برداری از قابلیتهای رقبا، نمونه ای از مسائل متعدد در این حوزه هستند. فهمیدن و پاسخگویی به این مسائل مستلزم آن است که درک خرد و کلان در رابطه با مفهوم قابلیتها برای پژوهشگر و مشاور مدیریت ایجاد شود و این درک، زمین های و مبتنی بر مثالها و مصداقهای عینی است. بنابراین، ممکن است مطالب متعدد و متنوع علمی و تخصصی که در مورد قابلیتهای سازمانی نوشته شده است، مخاطب را در رابطه با آن، صاحب بینش کافی و عمیق نکند. درک کلان از این موضوع نیازمند مرور سراسری تجارب موفق یا غیرموفق عملی است و یک موردکاوی خوب میتواند به این هدف کمک بسیاری کند. این نوشتار می کوشد مصداقی عینی از یک قابلیت سازمانی را روایت کند و موضوعات ریز و درشت مربوط به کارکرد قابلیتهای سازمانی را در بطن یک داستا نواره آشکار سازد. این یک موردکاوی تحلیلی نیست و نویسنده بنا نداشته است تا رخدادها و تجارب مدنظر را براساس یک مدل تحلیلی مورد طبقه بندی و قضاوت قرار دهد. عوامل مؤثر بر شکل گیری و نهادینه سازی قابلیتهای سازمانی پیچیده و اقتضایی هستند و نمیتوان به درکی مهندسی در رابطه با سازه یا مکانیزم تحقق آ نها خو شبین بود. بنابراین، هدف از این نوشتار ایجاد بینش و درک یکپارچه از خرده موضوعات مرتبط با توسعه یک قابلیت سازمانی است و در این راستا، ذهن خواننده برای تفکیک و ترکیب رخدادها و عوامل آزاد گذاشته شده است. همچنین، از آنجا که در وهله نخست درک مفهوم و نحوه کارکرد قابلیتهای سازمانی حائز اهمیت است؛ در این موردکاوی کمتر به جعبه سیاه قابلیت مد نظر و نحوه ساخت و جاسازی آن در بطن سازمان پرداخته شده است.
متن کامل [PDF 293 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1393/11/29 | پذیرش: 1393/11/29 | انتشار: 1393/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb