دوره 25، شماره 270 - ( 11-1393 )                   جلد 25 شماره 270 صفحات 51-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

فرقانی علی. قابلیت سازی برای بهبود عملکرد. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1393; 25 (270) :46-51

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2459-fa.html


چکیده:   (2494 مشاهده)
در اغلب رویکردها، یک قابلیت سازمانی به صورت روالهایی تعریف میشود که در عناصر مختلف سازمان )از قبیل ساختارها، فرایندها و اشخاص( نهادینه شده اند. همه این رو یکردها، افراد یا به بیان بهتر، قابلیتهایی که در افراد متبلور میشود را در ایجاد و حفظ قابلیتهای سازمانی سهیم میدانند اما معتقدند که تمهیدات ساختاری و فرایندی بر قابلیتها و سلیقه های فردی سایه می اندازد و موجب جاساز شدن قابلیتها در سطح سازمان میشود. این دیدگاه در بخشهای مختلفی از این شماره نشریه تدبیر قابل مشاهده است. با این حال، رویکردهایی نیز وجود دارند که یک قابلیت سازمانی را محصول ترکیب و تجمیع قابلیتهای فردی میدانند و نقش عناصری چون ساختار و فرایند را در شکلگیری قابلیتها، حاشیه ای در نظر میگیرند. تفاوت این دو جریان به نوعی همان موازنه مطرح در مسئله ساختاربندی آنتونی گیدنز است: اصالت ساختار اجتماعی یا کنش انسانی. دیدگاهی که موسسه معتبر مک کینزی به قابلیتهای سازمانی دارد، برگرفته از جریان مفهومی دوم است. لذا با هدف معرفی این جریان فکری در کنار گفتمان رایج )که در سایر مطالب این شماره مطرح شده است(، نتایج آخرین پژوهش مشاوران م یککنزی به صورت خلاصه ارائه م یشود. این مقاله پس از طرح یکسری مقدمات، آموزه هایی را در مورد توسعه ریشه قابلیتهای سازمانی در سطح مهارتهای فردی مطرح میسازد.
متن کامل [PDF 573 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1393/11/29 | پذیرش: 1393/11/29 | انتشار: 1393/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb