:: دوره 25، شماره 272 - ( 2-1394 ) ::
جلد 25 شماره 272 صفحات 47-50 برگشت به فهرست نسخه ها
آبشار اطلاعاتی
صبا سلاطی
چکیده:   (2821 مشاهده)
اطلاعات در این دنیا پراکنده و ناقص اند و عموم به همه اطلاعات دسترسی ندارند. به همین دلیل است که افراد ترغیب میشوند تا از رفتار دیگران درس بگیرند. ولی مشکل اینجاست که نمی توان مستقیماً از دانش و اعتقاد سایرین آگاه شد، حتی اگر از آن ها راجع به عقایدشان سؤال شود، باز هم ممکن است جواب صادقانه ای دریافت نشود. همانطور که می دانیم رفتار و عمل نسبت به حرف اثر بیشتری بر تصمیم گیری افراد دارد، به همین خاطر افراد به یادگیری شهودی روی میآورند. ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی میگوید: "زمانی که میبینی یک بانکدار سوئیسی از پنجره میپرد، پشت سر او بپر، چون راهی برای پولدار شدن است." هرچند که برای پیروی از توصیه ولتر نیاز است فرد کمی جرئت داشته باشد، اما اگر فرض کنید یک، دو یا چند نفر دیگر بلافاصله پشت سر بانکدار میپرند، دیگر نپریدن است که جرئت میخواهد، چراکه رفتار آنها تلویحاً به این معناست که این اشخاص به اطلاعاتی دسترسی دارند که بقیه از داشتن آ نها محروم اند. چنین رفتاری با وجود منطقی بودن افراد منجر به ایجاد آبشار می شود. آبشار اطلاعاتی  توضیح می دهد که چگونه ممکن است افراد با وجود داشتن اطلاعات متفاوت از دیگران، از تصمیمات سایرین پیروی کنند و گاهاً دست به انتخابها و اعمال نادرست بزنند. مثلا،ً افراد چگونه یک تکنولوژی جدید یا مد لباس را می پذیرند یا از یک موضع سیاسی حمایت میکنند، در حالی که این امکان وجود دارد که اطلاعات شخصی آ نها در تناقض با پذیرش این موضوعات باشد.
متن کامل [PDF 181 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه | موضوع مقاله: مدیریت منابع انساني
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلاطی صبا. آبشار اطلاعاتی. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1394; 25 (272) :47-50

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2674-fa.html



دوره 25، شماره 272 - ( 2-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها