دوره 26، شماره 273 - ( 3-1394 )                   جلد 26 شماره 273 صفحات 2-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سرمقاله: شفافیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1394; 26 (273) :2-2

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2703-fa.html


چکیده:   (2048 مشاهده)
شفافیت، جریان فزاینده اطلاعات به موقع و قابل اعتماد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، بگونه ای که کلیه ذینفعان مرتبط بدان دسترسی داشته باشند. امروزه، شفافسازی جایگاه مهمی در وضع مقررات و نظامهای قانونگذاری پیدا کرده است و دولتها تلاش دارند تا با طراحی نظامهای شفافسازی، فساد مالی و اداری را به حداقل برسانند، حقوق شهروندان را محافظت کنند، مخاطرات سلامت و بهداشت عمومی را کاهش دهند و خدمات عمومی را بهبود بخشند. در بسیاری از کشورها، این یک حق شناخته شده برای عموم مردم است که بتوانند به اطلاعات جمع آوری شده یا تولید شده توسط سازمانها و نهادهای دولتی که بر زندگی آ نها تأثیرگذار هستند، دست پیدا کنند. در دهه های اخیر، سازمانهای بین المللی و کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، سعی کرده اند که از ابزار شفافسازی برای تشویق و ترغیب حوزه های کسب وکار در جهت کاهش مخاطرات مالی که برای سرمایه گذاران ناشناخته است، استفاده کنند. از آن میان میتوان به شفافسازی اطلاعات برای دستیابی به بازارهای بین المللی سرمایه، بانکداری بین المللی، استانداردهای حسابداری شرکتی، استانداردهای ارزیابی زیست محیطی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی اشاره کرد. حال باید پرسید که چرا برخی سیاستهای حکومتی در طول زمان تغییر کرده و بهبود می یابند، اما برخی دیگر متوقف میشوند یا در حد تهیه گزارشهای پژوهشی و اسناد و مدارک پر هزینه باقی میمانند. واقعیت این است که سیاستهای شفافسازی، به عنوان برونداد فرایندهای سیاسی، به دلیل تعارضاتی که ایجاد می کنند به طور اجتناب ناپذیری نیازمند نوعی سازش، مصالحه و توافق هستند. شفافسازی به طور عام مورد احترام همگان است و اصولاً هیچ فرد و جناحی با آن به مخالفت برنم یخیزد، بلکه کاربردهای خاص آن است که غالبا با سایر ارز شهای فردی، اجتماعی و منافع سیاسی قدرتمند تعارض پیدا میکند. در برخی موارد افشای اطلاعات م یتواند با حفظ امنیت، سلامت و بهداشت عمومی، حفظ حریم خصوصی افراد و اطلاعات اموال و دارایی ها یا محدود کردن مسئولیتهای قانونی تداخل پیدا کند. شفافیت میتواند با اهداف سیاسی و اقتصادی برخی سازمانهای هدف نیز که آن را تهدیدی برای منافع خود تلقی میکنند، برخورد داشته باشد. این در حالی است که منافع حاصل از شفافسازی میتواند بسیار وسیع و گسترده باشد، مصرف کنندگان، سرمایه گذاران، کارآفرینان، کارکنان و عموم شهروندان میتوانند از مزایای شفافسازی بهره مند شوند، که البته این گروهها به ندرت سازماندهی مناسبی برای حمایت از نظامهای شفافسازی و بهبود آ نها دارند. به هر طریق، شفافیت، یک شرط لازم برای پاسخگویی و مسئولیت پذیری است، چراکه دسترسی به اطلاعات، پله نخست فرایندهای پاسخگویی است. هرچه شفافیت بیشتر باشد، از طریق تسهیل در کنترل و نظارت عمومی که ارتباط مستقیم با کاهش فساد اداری و مالی دارد، مشکل آسیبهای اخلاقی و معنوی کاهش مییابد. با وجود همه اینها، شفافیت به تنهایی کافی نیست و مکانیزمهای دیگری لازم است که آن را همراهی کنند، از آن میان میتوان به برقراری برخی ممنوعیتها، ملاحظات اجتماعی، آموزش، نشر رسانه ای و شبکه های اجتماعی اشاره کرد. از دید مرد مسالاری نیز برای این که گرو ههای اجتماعی بتوانند در فرایندهای تصمیم گیری، مشارکت داشته باشند، شفافیت و نشر اطلاعات نقش تعیی نکنند های دارد. شفافیت از دیدگاه اقتصادی نیز مطلوب است، چراکه باعث افزایش کارایی در به کارگیری و تخصیص منابع میشود و فعالیتهای بهره ورانه را جایگزین رویکردهای رانتجویانه میکند.
     
نوع مطالعه: ترجمه | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1394/4/13 | پذیرش: 1394/4/13 | انتشار: 1394/4/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb