دوره 26، شماره 276 - ( 6-1394 )                   جلد 26 شماره 276 صفحات 2-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کسب وکارهای نوپا در ایران. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1394; 26 (276) :2-2

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2860-fa.html


چکیده:   (3010 مشاهده)
در ک شورمان، نهادهای متعددی به عنوان متولیان سیاست گذاری برای حمایت از شرکت های کارآفرین نوپا )یا همان استارت آ پها( وارد عرصه شده اند. در گوشه و ک نار هم رخدادهای هم اندیشی متعددی در خصوص ارائه ایده ها و معرفی شرکت های کارآفرین نوپا برگزار می شود ک ه هدفشان آموزش صاحبان ایده و برقراری ارتباط بین عوامل مؤثر در اکوسیستم استارت آپ با یکدیگر است. نقطه تمرکز اکثر این سیاس تگذاری ها و رویدادها، حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترون کیاست. با توجه به پتانسیل بالای ک شورمان از نظر نیروی انسانی خلاق و کارآزموده و نیز فاصله قابل توجه بازار کسب وکار و تجارت الکترونیک ک شور تا حد اشباع، در صورت ساماندهی بهینه و به موقع، اکوسیستم کارآفرینی را می توان به مرحله رشد و سودآوری در سطح ملی رساند و کشور را در حوزه اقتصاد دیجیتال و اینترنتی در سطح جهان مطرح ک رد. اما شرکت های نوپا در ایران با مشکلات متعددی هم روبرو هستند. ضعف قوانین و مقررات حمایتی، محدودیت دسترسی به سایر بازیگران اکوسیستم استارت آپی نظیر شرکت های مشابه و سرمایه گذاران ریس کپذیر، ک مبود نیروی متخصص، عدم ک فایت زیرساخت های ارتباطی و فناورانه، تعارضات فرهنگی، تکیه بر دولت برای ایجاد اشتغال، ارتباطات ضعیف با نهادهای علمی و پژوهشی و علاق همند نبودن نهادهای مالی برای سرمایه گذاری خطرپذیر، از جمله این مشکلات هستند. یکی از مهم ترین ک مبودها در اکوسیستم استارت آپی ایران، فقدان سیاست، ی ا سیاست گذاری های نامناسب در موارد ضروری است. تجربه ک شورهای پیشرو در حوزه شرکت های نوپا نشان م یدهد نقش دولت ها و سیاست هایی که در حمایت از استارت آپ ها اتخاذ میک‌نند بسیار پررنگ است. در سنگاپور، به عنوان ی کی از موفق ترین نمون هها، به ازای هر کی دلاری ک ه سرمایه گذاران در استارت آپ ها سرمایه گذاری می ک نند، دولت نیز 5 دلار در آن شرکت سرمایه گذاری میک‌ند. این روند تا سقف 500 هزار دلار سنگاپور ) 375 هزار دلار آمریکا( به ازای هر شرکت نوپا ادامه میی‌ابد. به عبارتی دیگر، در ابتدا برای تشویق سرمایه گذاران و ک اهش ریس کسرمایه گذاری، دولت تا 85 درصد و سرمایه گذاران خطرپذیر تا 15 درصد روی استارت آپ ها سرمای هگذاری میک‌نند. پس از آن، سرمایه گذاران هر زمان ک ه بخواهند می توانند سهام دولت را با همان ارزش اولیه، ی ا پرداخت بهره ای اندک طی مدت سه سال خریداری ک نند. یکی از نکات مهم در امر سیاست گذاری دولت ها در حوزه شرکت های نوپا، تفاوت تاثیر سیاست های عمومی در بخ شهای مختلف اقتصادی است و باید توجه داشت ک ه شرکت های نوپا در هر بخش اقتصادی، سیاست های خاص خود را نیاز دارند. با در نظر داشتن تفاوت های موجود میان بخ شها، تاثیر سیاست های عمومی دولت در بخش های مختلف اقتصادی م یتواند بسیار متفاوت باشد. این موضوع از این منظر نیز اهمیت پیدا میک‌ند ک ه تمرکز بر شرکت های نوپا در حوزه فناوری اطلاعات، نباید بر سیاست گذاری در سایر بخش ها و صنایع ک ه در کشورمان از مزیت نسبی برخوردارند، تاثیر منفی بگذارد. همچنین سیاست های شرکت های نوپا باید با توجه به وجوه جغرافیایی نظام نوآوری نیز تنظیم شوند چراکه نیازمندی های ک ارآفرینانه در سطوح مختلف محلی، ملی، منطق های و جهانی متفاوت است
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1394/7/13 | پذیرش: 1394/7/13 | انتشار: 1394/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb