فرهنگ کیفیت زیرمجموعه ای از فرهنگ سازمانی به شمار می آید که هدف آن ارتقای مستمر کیفیت است. فرهنگ کیفیت
شامل دو بخش روانشناختی/ فرهنگی و فرایندهای رسمی بهبود کیفیت است. جنبه روانشناختی فرهنگ کیفیت را میتوان در
سطح فردی و جمعی مورد نظر قرار داد. همچنین فرایندهای رسمی کیفیت دربردارنده فرایند تعریف کیفیت، الگوسازی، تدوین
ابزار اندازه گیری و نیز فرایند گردآوری داده ها، اطلاعات، قضاوت درباره کیفیت، تدوین گزارش و بالاخره اقدام برای بهبودی و
تضمین کیفیت است .
در مصاحبه با دکتر محمدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ابتدا به فرهنگ کیفیت و نقش آن در سازمان،
مجموعه باورها، ارزشها، گرایشها، انتظارات و امور مشترکی که مدیریت و سایر کارکنان یک سازمان لازم است نسبت به
فرایند بهبود مستمر کیفیت سهیم باشند اشاره شده است. سپس ضرورت تعهد مدیران سازمان در قبال دستیابی به کیفیت
و فرایند ارزیابی درونی و برونی و سرانجام نقش منابع انسانی در کیفیت، در سازمانهای دولتی و بخش خصوصی مورد توجه
قرار گرفته است .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |