سرعت بسیار بالای تغییر در حوزه های مختلف و بروز رخدادهای بسیار مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در عرصه های ملی و بین المللی از جمله کسری بودجه دولت،
عدم ارائه تسهیلات بانکی، رشد اقتصادی منفی ناشی از تحریم ها، عدم خصوصی سازی و شبه دولتی شدن سازمان های اقتصادی و آشفتگی های متعدد در بازارهای
پولی، مالی و کالاها و خدمات از عواملی بوده است که فضای کسب وکار را به شدت تحت تأثیر قرار داده و موجب شده تا بنگاهها در دوران بحران کم سابقه ای قرار گیرند. بدیهی است که شرایط حاضر هنر و توان مدیریتی بالایی برای نجات این کشتی را طلب مینماید. اگرچه تغییرات سیاستهای اصلی دولت و حمایت های مالی، از جمله راهبردهای کلیدی برای گذشتن از این بحران محسوب میگردد، لیکن تصمیمات و برنامه های استراتژ کی و رفتارهای هوشمندانه رهبران بنگاه های کسب وکار، میتواند شرایط اقتصادی بنگاهها را بهبود بخشیده و تاریخ این کشور را با برگ زرین دیگری روبرو نماید. بر این اساس، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های غرب علیه جمهوری اسامی ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان » و «آمادگی کشور برای جهش » را معرفی نمودند که البته پس از آن نیز بسط داده شد و با ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار اقتصادی کشور پیگیری شد. برای تبیین بهتر موضوع، در ابتدا بهتر است نگاهی به تعریف اقتصاد مقاومتی و سیاستهای مرتبط با آن بیندازیم و بعد، با نگاهی به نقشهای ارکان تأثیرگذار، به تشریح نقش بنگاه های کسب وکار در پیشبرد راهبردهای اقتصاد مقاومتی خواهیم پرداخت.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |