دوره 28، شماره 295 و تير-مرداد - ( 5-1396 )                   جلد 28 شماره 295 و تير-مرداد صفحات 23-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جوانمردی شهاب. توسعه کسب‌وکار خدمات مالی در ایران. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1396; 28 (295) :22-23

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3627-fa.html


چکیده:   (2061 مشاهده)
در دو دهه‌ اخیر، فناوری حوزه‌های مختلفی را دستخوش تغییر و تحول اساسی قرار داده است. شبکه‌های اجتماعی ابعاد مختلفی از زندگی و نحوه‌ تعاملات افراد را تغییر دادند و موجب تحولات عظیمی در بخش‌های مختلفی مانند رسانه‌ها و شیوه‌های تبلیغات، برندینگ و بازاریابی شدند. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، حوزه‌‌ خدمات تلکام را متحول کردند و اپراتورهای سنتی این بازار مجبور شدند ارزش پیشنهادی خود را تغییر دهند و خدمات بیشتری را پوشش دهند. شبکه‌های تلویزیون اینترنتی مانند نت‌فلیکس رفته‌رفته جای کلوپ‌های اجاره‌ فیلم را گرفتند و هم‌اکنون هم با ورود به حوزه‌ تولید اختصاصی فیلم و محتوا، در حال گرفتن سهم از شبکه‌های تلویزیونی سنتی هستند. خدمات کرایه‌ خودرو که روزی یک کسب‌وکار سنتی به حساب می‌آمد با ورود اوبر دچار تحولی اساسی شد و هم‌اکنون حتی نمونه‌های این کسب‌وکار و تأثیرگذاری قابل‌ ملاحظه‌ آن‌ها در بازتعریف این خدمات را می‌توانیم در ایران نیز ببینیم. حوزه‌ خدمات اجاره‌ محل اقامت نیز با ورود بازیگری مانند Airbnb متحول شد و اگرچه با توجه به ملاحظات موجود در کشور کسب‌وکارهای مشابه آن هنوز رشد چشمگیری در ایران نداشته‌اند، اما تحولی عظیم در سطح دنیا ایجاد کرده‌اند. موج فناوری‌های بن‌افکن سال‌هاست که در سطح دنیا به حوزه‌ کسب‌وکارهای مالی رسیده است و در قالب فناوری‌های مالی یا فین‌تک بسیاری از حوزه‌های آن متحول شده است. ایران نیز، با وجود چالش‌هایی مانند فقدان یا انبوه قوانین و استانداردها و عقب‌افتادگی ناشی از سال‌ها انزوا و تحریم‌های اقتصادی تحت تأثیر این موج قرار گرفته است. بنابراین توجه و حمایت از حوزه‌ فناوری‌های مالی در جهت جبران این عقب‌افتادگی امری اجتناب‌ناپذیر است.
متن کامل [PDF 134 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت مالي
دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb