دوره 28، شماره 295 و تير-مرداد - ( 5-1396 )                   جلد 28 شماره 295 و تير-مرداد صفحات 42-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

برومیده علی اکبر، رضایی علیرضا، اعرابی نرجس. شکوفایی اقتصاد آمریکا با کمک خودروسازان ژاپنی. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1396; 28 (295) :38-42

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3633-fa.html


چکیده:   (2408 مشاهده)
صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع جهت تعالی و توسعه‌یافتگی کشورها است. گردش چرخ‌دنده این صنعت منوط به چرخش تعداد قابل توجهی از دیگر چرخ‌دنده­ها در سطح کشور یا کشورها است. به جرأت، کمتر صنعت فعالی را می­توان پیدا کرد که در زنجیره ارزش‌آفرینی صنعت خودرو نقشی (هرچند کوچک) ایفا نکند.
پیشتازی صنعت خودروی آمریکا در کنار رقبای آلمانی و اروپایی در جهان تا اوائل هزاره سوم بیشتر مشهود بود. اما سرانجام در اوائل دهه دوم قرن حاضر، صنعت خودروسازی ژاپن که دوران شکوفایی خود را از دو دهه پیش‌تر و با قدرتی فراوان آغاز کرده بود، در ادامه حرکت پرشتاب و جهش‌گونه‌اش، از آمریکا پیشی گرفت و این کشور را از صدر فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو به پایین کشید. صنعت خودروی ژاپن نیز از سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، در این کشور حضور موفقی را تجربه کرده است، اگرچه فراز و نشیب‌های این حضور قابل تأمل نبوده است و نحوه همکاری با خودروسازان و قطعه‌ سازان آمریکایی خود تجربه گرانبهایی برای تداوم حضور خودروسازان ژاپنی شده است.
صنعت خودروی ژاپن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این کشور بوده است که نه‌تنها در بازار داخل (ژاپن) بلکه در بازارهای بین‌المللی منشأ خیر و برکت بوده است. خودروسازان ژاپنی با تکیه بر شعار سه‌گانه موفقیت «رهبری کیفیت، کنترل هزینه و ارتقا بهره­وری» تکنولوژی و دانش طراحی، تحقیق و توسعه در صنایع و به ویژه صنعت خودرو را به چالش کشاندند. نتیجه استمرار بر این رویکرد، تسخیر بازارها و کسب رتبه دوم جهانی تولید خودرو در بین کشورهای تولیدکننده دنیا بوده است.
اگرچه محصول نهایی توسعه صنعت خودرو، تولید خودرو و افزایش تعداد خودرو نمود دارد، ولی برای افزایش تولید خودرو باید کل زنجیره ارزش در صنعت خودرو توسعه یابند. به طور کلی، زنجیره ارزش را در سه سطح می‌توان بررسی کرد: 1. زنجیره ارزش تا قبل از تولید (به اصطلاح تا درب کارخانه خودروسازی)، 2. زنجیره ارزش در حین تولید (داخل کارخانه خودروسازی)، 3. زنجیره ارزش پس از تولید.
زنجیره تأمین و لجستیک، خدمات فنی و مهندسی به منظور طراحی و توسعه قطعات و مجموعه، خدمات مالی (بانکی و بیمه‌ای) و گمرکی از مهم‌ترین بخش‌های فعال در ارزش‌آفرینی صنعت خودرو تا قبل از تولید خودرو است. در گروه دوم، ارزش‌آفرینی خودروساز در حین تولید است که به سطح تکنولوژی، بهره‌وری و کارایی، تحقیق و توسعه و طراحی خودرو، کنترل کیفی و ... می‌توان اشاره نمود. پس از فروش و واگذاری خودرو به مشتریان، لایه سوم زنجیره ارزش‌آفرینی صنعت خودرو کلید می‌خورد که از مهم‌ترین موضوعات مطرح در این بخش می‌توان به خدمات فروش، خدمات پس از فروش، انواع خدمات مالی (بانک و بیمه) و ... از موضوعات مهم در این لایه هستند. به حرکت درآوردن زنجیره ارزش در صنعت خودرو، نیازمند ایجاد شغل یا اشتغال‌زایی و تسهیل‌سازی گردش مالی در کنار بهره‌وری و ارتقا سطح فناوری تولید خودرو است.
در این مقاله، به نقش خودروسازان ژاپنی در صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا پرداخته شده و عملکرد آنها را در حوزه‌های تأثیرگذار بررسی کرده است. به عبارت دیگر، این مقاله می‌کوشد تا پاسخ مستندی را برای این سؤال ارائه نماید که «ثمره حضور خودروسازان ژاپنی در آمریکا چه بوده و چه ارزش افزوده‌ای را برای این کشور به ارمغان داشته است؟» مطالعات و گزارشات انجمن خودروسازان ژاپنی (جاما) مهمترین اسناد و مدارک مرتبط برای تهیه این مقاله است.
 
متن کامل [PDF 226 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت عملیات
دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb