امروزه فرهنگ سازمانی یکی از اصلیترین مسائل مورد بررسی در مباحث و تحقیقات دانشگاهی است که در حیطه تئوری سازمان و تکنیکهای مدیریت به انجام میرسند. در سازمانهایی که مسائل فرهنگی کمترین اهمیت آشکار را دریافت میکنند نیز بعد فرهنگی، جزء لاینفکی از تمامی ابعاد سازمانی است، اینکه در یک شرکت یا سازمان، افراد چگونه میاندیشند، احساس، ارزشگذاری و عمل میکنند، همه و همه توسط ایدهها، معانی و باورهای یک کلیت فرهنگی شکل میگیرند. مدیران سازمانها عموماً در برابر فرهنگ سازمانی دو گونه مواجهه را پیش میگیرند یا گمان میکنند که فرهنگ سازمانی وجود دارد و تأثیرگذار است یا اینکه چیزی با این نام وجود ندارد! برخورد، هرچه که باشد، فرهنگ سازمانی همچنان دارای اهمیت فراوانی است. اعضای ارشد سازمان هر یک به نحوی از انحاء و پیوسته در حال مدیریت فرهنگ هستند، مدیریتی که از طریق طبقهبندی مسائل به پراهمیت و کماهمیت و همچنین چارچوببندی اینکه سازمان چگونه باید فهمیده شود، صورت میگیرد. بسیاری اوقات حتی در سازمانهای پیشرو نیز، درک درستی از این مطلب که چگونه افراد و سازمان بر حسب فرهنگ عمل میکنند، وجود ندارد. این مقاله سعی دارد تا با معرفی برخی ابزارهای رسانهای مغفول مانده در سازمانها، راهی هموارتر برای مداخله در فرهنگ سازمانی نشان داده و استفاده از آن را برای ارتقای فرهنگ و رسیدن به سازمانی پویا، چابک و بهرهور پیشنهاد دهد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انساني دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20