کارآفرینی موضوع مورد علاقه پژوهشگران حوزه کسبوکار بوده و ترکیب آن با منابع انسانی، جذابیت آن را برای اندیشمندان مدیریت و محققان دوچندان نموده است. بسیاری از دولتها در سراسر جهان اعتقاد دارند که کارآفرینی زیربنای توسعه اقتصادی است و از اینرو، کشورهای زیادی به ارائه برنامههای کارآفرینی روی آوردهاند.
کارآفرینی سازمانی واژهای است که از درون دنیای کسبوکار برخاسته و به معنای توانایی استفاده از منابع با روشهای جدید است که منجر به خلق محصولات و خدمات جدید در محیط سازمانی میشود. کارآفرینی سازمانی به معنای توسعه شایستگیها و فرصتها در درون سازمان، از طریق ترکیبات منابع جدید است.
با توجه به جهانی شدن و گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، راهحلهای گذشته برای مسائل جاری و آینده کارگشا نیستند و باید به شیوههای جدید اندیشید. این امر در خصوص سازمانها نیز صدق میکند، لذا باید به دنبال راهکارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود. از طرفی، برای شناخت فرصتهای جدید و افزایش بهرهوری لازم است رابطه بین نظام مدیریت منابع انسانی و توسعه کارآفرینی سازمانها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
اما موضوع بااهمیت، چالشهایی است که سازمانها برای ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی با آن روبهرو هستند، زیرا همانگونه که وجود نیروهای کارآفرین فرصت مناسبی را به سازمانها برای ایجاد تحول و بهبود بهرهروی میدهد، اگر فرهنگسازی مناسبی برای حمایت از کارآفرینان و نیروهای خلاق صورت نگیرد، چنین سازمانهایی هیچگاه متحول نخواهند شد، حتی ممکن است با تعارضات بسیاری در سطوح مختلف سازمانی و منابع انسانی نیز مواجه شوند.
در این مقاله که بر اساس تجربیات نگارنده و بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته از شرکتهای مختلف تهیه شده است، ابتدا اهمیت و نقش مدیران عملیاتی در توسعه کارآفرینی و سپس چالشهای سازمان در جذب و نگهداشت نیروی انسانی خلاق بیان میشود. در ادامه نیز استراتژیهای مهم نظام مدیریت منابع انسانی از قبیل آموزش، ارزیابی عملکرد، حقوق و دستمزد، نگهداری و سیستم پاداشدهی به همراه چالشهایی که سازمانها برای اجرای چنین سیستمی با آن روبهرو میشوند، مورد بررسی قرار میگیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انساني دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1396/7/23 | انتشار: 1396/7/23