"رساله جالب توجهی است، اما کلمه پلتفرم را در عنوان آن به کار نبر! هیچ کس معنی آن را نمی داند".
شاید باورپذیر نیست که این عکسالعمل یکی از اساتید دانشگاه مطرح MIT در سال 2000 در مورد رساله آنابل گاور بود. البته آنابل گاور که در حال حاضر یکی از مدیران مرکز اقتصاد دیجیتالی در دانشگاه سوری انگلستان است، به پیشنهاد آن استاد دانشگاه MIT عمل نکرد. با این وجود، اگر خانم گاور امروز هم میخواست رسالهای بنویسید که در آن، از عبارت پلتفرم استفاده شده بود، باز هم نهی میشد، اما این بار به دلیل "استفاده و تکرار بیش از حد پلتفرم در مطالب علمی".
رشد کسبوکارهای مبتنی بر پلتفرم در این چند سال به طرز عجیبی چشمگیر بوده؛ به نحوی که اغلب کسبوکارهای جدید و قدیمی را تحت تأثیر خود قرار داده است. بسیاری از کسبوکارهای جدید اساساً بر پایه این مدل شکل گرفته و رشد کردهاند. همچنین بسیاری از کسبوکارهای جاافتاده نیز برای اینکه از گردونه عقب نیفتند، با تغییرات ساختاری بزرگ، ادغام یا مشارکت با دیگران، قدم در این راه گذاشتهاند.
دلایل زیادی برای رؤیاپردازی و علاقه کارآفرینان و سرمایهگذاران به مدلهای مبتنی بر پلتفرم وجود دارد. جذابترین بخش این رویا، شاید قابلیت مدلهای مبتنی بر پلتفرم در مقیاسپذیری و رشد بالا با هستهای کوچک باشد و در عین حال این موضوع مهم که شما به عنوان کسبوکار، مسئولیت بزرگی (مانند کسبوکارهای سنتی) در پاسخگویی نسبت به کیفیت ارائه خدمات و کالاها بر عهده ندارید. نگاهی به آمار و ارقام کسبوکارهای پلتفرمی در مقایسه با رقبای سنتی آنها بهراحتی نشان میدهد بعضاً راه چند دهه و حتی بیش از صد ساله، توسط یک کسبوکار پلتفرمی در کمتر از چند سال پیموده شده و علاوه بر آن، رشد این کسبوکارها بقای کسبوکارهای جاافتاده و حتی خیلی بزرگ فعلی را هم به خطر انداخته است. یکی از بارزترین مثالهای رشد و مقابله، مثالهای مرتبط با پلتفرمهای اجاره مکانهای اقامتی در مقابل هتلهاست. بارزترین پلتفرم اجاره اماکن اقامتی دنیا، یعنی Airbnb، با کمتر از 10 سال تجربه، بیش از 2.3 میلیون مرکز اقامتی دارد. در مقابل، در سال 2016، گروه هتلهای ماریوت با خرید گروه هتلهای استاروود به مبلغ 13 میلیارد دلار، توانست 330 هزار اتاق به اتاقهای پیشین خود اضافه و خود را به بزرگترین زنجیره هتلی دنیا تبدیل کند. در کل، این صنعت حدود 7 میلیون اتاق وجود دارد و این یعنی تنها یکی از چند پلتفرم اجاره اماکن اقامتی و البته مهمترین آنها، بهتنهایی از بزرگترین زنجیره هتلی دنیا اتاقهای بیشتری در اختیار دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29