انقلاب چهارم صنعتی کل فرایند تولید را تحت تأثیر قرار میدهد. در واقع، با تبدیل آنالوگ به دیجیتال تولید غیرمتمرکز جایگزین شیوه سنتی یا همان تولید متمرکز خواهد شد. از ویژگیهای کلیدی این تحول دیجیتال کاهش هزینههای تولید از یک طرف و مشتریمداری آن از طرف دیگر است. در عین حال، مدلهای جدید کسبوکار، محصولات خلاقانه و سرویسهای جدید ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب، تحقق سیستمهای تولید خودکنترلگر با بهرهگیری از فناوری سنسورها و نیز اینترنت، آینده را شکل میدهد. در واقع، در این سیستم جدید سایبری تولید، سفارشها در سراسر زنجیره ارزش قادر به هدایت و کنترل خود هستند.
هنگامی که هنری فورد خط مونتاژ خود را در 1913 راهاندازی کرد، انقلاب دوم صنعتی آغاز شد و صنعت خودروسازی پا به عرصه گذاشت. اکنون بعد از یک قرن، با ظهور انقلاب چهارم صنعتی، صنعت خودرو یکبار دیگر با تحولی جدی مواجه شده است. در واقع، انقلاب چهارم صنعتی در حوزه صنایع خودرویی پیامدهایی مثبت در برداشته و فرصتهای تجاری تازه ایجاد کرده است.
پیشرفت روند هوشمندسازی تولید و خط تولید، همچنان چشمانداز تولید خودرو را تغییر میدهد، در حالی که خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات به سرعت در حال پیادهسازی و اجرای I4.0 هستند، باید دید چه مزایایی برای این عرصه میتوان متصور بود و در عین حال، چه چالشهایی به همراه دارد؟ در واقع، انقلاب چهارم صنعتی رابطه بین تولیدکنندگان خودرو و انقلاب دیجیتال را مورد توجه قرار میدهد که دربرگیرنده موارد زیر است:
- تمرکز بر کاربرد عملی تولید داده محور
- رایزنی با تولیدکنندگان اصلی و تأمینکنندگان قطعات در راستای تحقق I4.0
- مطالعه موردی در فرایند تولید خودرو
محرکهای آینده صنعت خودرو
- فناوری و تحول دیجیتال
- شبکه اجتماعی اشیا
- رباتیک، کنترل و هدایت خودکار، و چاپ سهبعدی
- خودروهای به هم متصل، رانندههای به هم متصل و پویایی مشتریان
- داده، فراگیری ماشین، و امنیت سایبری
- پتنتهای متن باز و رابط برنامهنویسی کاربردی
- ماهیت متغیر رقابت و منابع رقابت
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29