دوره 28، شماره 298 - ( 9-1396 )                   جلد 28 شماره 298 صفحات 23-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خسروی مهدیه. چگونگی تحول صنعت خودرو در انقلاب چهارم صنعتی . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر 1396; 28 (298) :23-20

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3699-fa.html


چکیده:   (2026 مشاهده)
انقلاب چهارم صنعتی کل فرایند تولید را تحت تأثیر قرار می‎دهد. در واقع، با تبدیل آنالوگ به دیجیتال تولید غیرمتمرکز جایگزین شیوه سنتی یا همان تولید متمرکز خواهد شد. از ویژگی‌های کلیدی این تحول دیجیتال کاهش هزینه‎های تولید از یک طرف و مشتری‌مداری آن از طرف دیگر است. در عین حال، مدل‌های جدید کسب‌وکار، محصولات خلاقانه و سرویس‌های جدید ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب، تحقق سیستم‌های تولید خودکنترلگر با بهره‎گیری از فناوری سنسورها و نیز اینترنت، آینده را شکل می‌دهد. در واقع، در این سیستم جدید سایبری تولید، سفارش‌ها در سراسر زنجیره ارزش‌ قادر به هدایت و کنترل خود هستند.
هنگامی که هنری فورد خط مونتاژ خود را در 1913 راه‎اندازی کرد، انقلاب دوم صنعتی آغاز شد و صنعت خودروسازی پا به عرصه گذاشت. اکنون بعد از یک قرن، با ظهور انقلاب چهارم صنعتی، صنعت خودرو یکبار دیگر با تحولی جدی مواجه شده است. در واقع، انقلاب چهارم صنعتی در حوزه صنایع خودرویی پیامدهایی مثبت در برداشته و فرصت‌های تجاری تازه ایجاد کرده است.
پیشرفت روند هوشمندسازی تولید و خط تولید، همچنان چشم‎انداز تولید خودرو را تغییر می‎دهد، در حالی که خودروسازان و تأمین‌کنندگان قطعات به سرعت در حال پیاده‎سازی و اجرای I4.0 هستند، باید دید چه مزایایی برای این عرصه می‎توان متصور بود و در عین حال، چه چالش‌هایی به همراه دارد؟ در واقع، انقلاب چهارم صنعتی رابطه بین تولیدکنندگان خودرو و انقلاب دیجیتال را مورد توجه قرار می‎دهد که دربرگیرنده موارد زیر است:
  • تمرکز بر کاربرد عملی تولید داده محور
  • رایزنی با تولیدکنندگان اصلی و تأمین‌کنندگان قطعات در راستای تحقق I4.0
  • مطالعه موردی در فرایند تولید خودرو
محرک‌های آینده صنعت خودرو
  • فناوری و تحول دیجیتال
  • شبکه اجتماعی اشیا
  • رباتیک، کنترل و هدایت خودکار، و چاپ سه‌بعدی
  • خودروهای به هم متصل، رانندههای به هم متصل و پویایی مشتریان
  • داده، فراگیری ماشین، و امنیت سایبری
  • پتنت‌های متن باز و رابط برنامه‌نویسی کاربردی
  • ماهیت متغیر رقابت و منابع رقابت
متن کامل [PDF 152 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb