دوره 28، شماره 298 - ( 9-1396 )                   جلد 28 شماره 298 صفحات 49-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

فتاحی سحر، معینی حسین. اعتیاد به خرید، جنبه تاریک رفتار مصرف کننده. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر 1396; 28 (298) :49-43

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3703-fa.html


چکیده:   (1777 مشاهده)
امروزه مصرف‌‌کنندگان، اغلب برای کاهش دردهای زندگی روزمره و رسیدن به رضایت عاطفی، ساعاتی را به گردش و قدم‌‌زنی و مرور می‌‌پردازند. زندگی خسته‌‌کننده و یک روز سخت به‌‌راحتی می‌‌تواند با خرید یک جفت کفش و یا یک شلوار جین به یک تجربه‌‌ مثبت تبدیل شود، اما برای برخی از خریداران، خرید می‌‌تواند فراتر از تفریح و سرگرمی باشد و به اعتیاد و افراط تبدیل شود. اگرچه خرید و گردآوری اموال به طور گسترده از رفتارهای انسان است و مانند بسیاری از رفتارها، خرید می‌‌تواند رفتاری عادی و یا افراطی و وسواس‌‌گونه باشد اما افزایش در بدهی‌‌های مصرف‌‌کنندگان ممکن است تا اندازه‌‌ی زیادی به اعتیاد به خرید (خرید وسواسی) مرتبط باشد. در واقع، زمانی که مصرف‌‌کنندگان اجازه می‌‌دهند تا هزینه‌‌های خریدشان بیش از حد بالا رود، از اختلال اعتیاد به خرید رایج رنج می‌‌برند که از رفتارهای منفی مصرف‌‌کننده است. اعتیاد به خرید در سال 1915 توسط امیل کراپلین به عنوان یک اختلال و مشکل روانی شناخته شد و در سه دهه‌‌ اخیر مورد مطالعه‌‌ی عمیق قرار گرفته است. این شکل از خرید، نشان‌‌دهنده شکل بیمارگونه یک رفتار طبیعی است که با تبلیغات و روش‌‌های فروش تحریک می‌‌شود و به عنوان یک نشانگر جمعی و فردی مورد توجه قرار می‌‌گیرد. اشتغال ذهنی فرد به خرید باعث بالا رفتن استرس شده و او را وادار به خرید غیرمنطقی می‌‌کند. در لحظه‌‌ی خرید، فرد احساس شادی می‌‌کند و مدتی کوتاه پس‌ازآن احساس گناه و پشیمانی او را در برمی‌گیرد.
پژوهشگران رفتار مصرف‌‌کننده در تلاش برای توصیف و شناسایی این پدیده تا جای امکان هستند و بحث‌‌های زیادی در مورد این‌‌که آیا اعتیاد به خرید یک بیماری روانی است و یا یک فعالیت تفریحی که افراد از آن برای کنترل احساسات و یا خوداظهاری استفاده می‌‌کنند، صورت گرفته است. این اختلال نه‌‌تنها در میان جوانان شیوع پیدا کرده بلکه این شیوع با سرعت در میان دیگر رده‌‌های سنی نیز در حال افزایش است. باورهای نادرست در مورد فرایند خرید، اقلام خریداری‌شده و مشکلات تصمیم‌‌گیری باعث حفظ این اختلال در فرد می‌‌شود [1]. همچنین در عصر بازاریابی مسئولیت اجتماعی در صورتی ‌که بازاریابان، آگاهانه و یا ناآگاهانه به ترغیب و تشویق خریداران به خرید بیشتر بپردازند، نتایج منفی گسترده‌‌ای به بار می‌‌آورد و منجر به رواج مشکلات بیشتر می‌‌شود. بحث‌‌های زیادی میان پژوهشگران رفتار مصرف‌‌کننده در تلاش برای توصیف و شناسایی اعتیاد به خرید وجود ‌‌که آیا اعتیاد به خرید یک بیماری روانی است و یا یک فعالیت تفریحی که افراد از آن برای کنترل احساسات و یا خوداظهاری استفاده می‌‌کنند. این رفتار با عبارات متفاوت مانند اعتیاد به خرید، خرج‌‌کردن وسواسی، خرید وسواسی، مصرف وسواسی، خرید کنترل نشده، فراخرید، خرید آسیب‌‌زاد و شاپولیسم نامیده شده است [2].
متن کامل [PDF 173 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت بازاريابي و فروش
دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb