امروزه با افزایش وسعت زنجیرههای تأمین، میزان برونسپاری فعالیتها و وابستگی به سیستمهای اطلاعاتی، بهطور قابل ملاحظهای افزایش یافته است. این افزایش در پیچیدگی فضای کسبوکار، نهتنها درستنمایی وقوع ریسکهای مختلکننده عملیات را افزایش داده است، بلکه موجب مخربتر شدن شدت آنها نیز شده است. در نتیجه، سازمانها به اهمیت سیستم مدیریت تداوم کسبوکار به عنوان یک سیستم مدیریتی جامع بیش از پیش پی بردهاند. این سیستم مدیریتی با شناسایی اختلالات ممکن و تأثیرات آنها بر سازمان، به افزایش قابلیت تابآوری سازمان در مقابله با هرگونه اختلال کمک میکند. سیستم مدیریت تداوم کسبوکار به عنوان بخشی از سیستم مدیریتی یکپارچه سازمان محسوب میشود که به ساخت، پیادهسازی، عملیات، پایش، بازبینی، نگهداری و توسعه مبحث تداوم کسبوکار در سازمان میپردازد. در این مقاله، مفاهیم اولیه و تاریخچه موضوع مدیریت تداوم کسبوکار بهطور اجمالی مرور شده و ساختار پیادهسازی چنین سیستمی در سازمانها معرفی شده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سازمان و سیستم دریافت: 1396/12/28 | پذیرش: 1396/12/28 | انتشار: 1396/12/28