با توجه به تشدید رقابت بین شرکتها و تلاش برای حفظ بقا، شرکتها به دنبال افزایش قیمت خود در بازار هستند تا بتوانند سرمایهگذاران بیشتری را جلب کنند، بنابراین باید سود سهام بیشتری نسبت به سایر رقبا داشته باشند و برای دستیابی به این هدف باید درآمدهای خود را افزایش دهند. یکی از عواملی که بر افزایش درآمد شرکت مؤثر است و شرکتها در دهههای اخیر سرمایهگذاریهای کلانی در آن داشتهاند، تبلیغات است. در شرایط کنونی یکی از مسائل عمده پیشروی شرکتها تفاوت و فاصله قابل ملاحظه بین ارزش انعکاس یافته در ترازنامه و ارزش روز شرکت است. علل عمده این تفاوت عبارت است از محرکهایی که منشأ ارزشآفرینی برای شرکت هستند، ولی در دفاتر و حسابها منعکس نمیشوند (مانند دانش سازمانی، میزان رضایتمندی مشتریان، نوآوری در عرضه محصولات و ...) آنچه که مورد توجه سهامداران و بازار سرمایه است دیگر به داراییهای مشهود و نقدینگی شرکت محدود نمیشود بلکه عوامل نامشهود و ارزشآفرین شرکت مورد توجه واقع شده است که یکی از این عوامل نامشهود را میتوان تبلیغات دانست.
میلر و مودیگلیانی در تحقیقی نشان دادهاند که مخارج تبلیغات و تحقیق و توسعه بر ارزش بازار شرکت اثر مثبت دارد.
امروزه اینترنت، کانال با اهمیتی در بازاریابی و تبلیغات است. دلیل این امر میتواند توانایی اینترنت در کاهش هزینهها و دسترسی آسان افراد به خدمات برخط باشد. همچنین مبلغان میتوانند به آسانی به انبوهی از کاربران دسترسی پیدا کنند و با هزینه پایین با آنها ارتباط برقرار نمایند. در این میان، اگرچه اینترنت، رسانه کارایی برای تبلیغات فراهم نموده است، اما افراد به دنبال حداکثر نمودن سرمایهگذاری خود در این مقوله هستند.
با رشد سریع اینترنت، اثر بزرگی بر رسانه سنتی گذاشته شده و رشد تجارت را دچار دگرگونی کرده است. تعداد زیادی از مؤسسات، اینترنت را در بازاریابی و فروش محصولات به کار گرفتهاند و امروزه وب به مهمترین رسانه تبلیغاتی مبدل شده است. در مقایسه با رسانه سنتی، اینترنت با هزینه پایین و قابلیت دسترسی جهانی، همراه است. تبلیغات مبتنی بر اینترنت، رسانهای را برای انتشار اطلاعات برای مشتریان در قالب سناریوهای مختلف تعامل مؤسسه با مشتری فراهم میکند. همچنین، این رسانه به معرفی بازارهای هدف و پاسخگویی دقیق به نیازهای مشتریان کمک میکند. به این ترتیب مبلغان میتوانند به بخشبندی دقیقتر بازارها و هدفگیری دقیقتر نیازهای مشتریان بپردازند و این امر موجب افزایش ارزش مارک تجاری و ایجاد تصویر تجاری بهتر از مؤسسه و بهبود تعامل مشتری و مؤسسه میگردد.
اگرچه تبلیغ ویروسی ابزار مناسبی است که برای جلب توجه مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد، اما ارزش این روش مورد سؤال قرار میگیرد، زیرا فقط دسترسی و جلب توجه کافی نیست، بلکه تبلیغ باید بتواند بر نگرش و رفتار خرید مصرفکننده تأثیر مثبت ایجاد کند و به فروش محصول منجر شود.
ویروس در مدت زمان کوتاهی تکثیر و منتشر میشود، تبلیغ ویروسی به طور معناداری منجر به نگرش بهتری نسبت به تبلیغ غیرویروسی میشود.
هدف اصلی تبلیغات ویروسی، استفاده از ارتباطات شخص به شخص در مقابل ارتباطات مشتری به شرکت برای گسترش اطلاعات در خصوص محصول یا کالایی است که در نتیجه به پذیرش سریع، گسترده و مؤثرتر در بازار منجر شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت بازاريابي و فروش دریافت: 1396/12/28 | پذیرش: 1396/12/28 | انتشار: 1396/12/28