دوره 28، شماره 300 - ( 10-1396 )                   جلد 28 شماره 300 صفحات 40-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ایرانی زینب خاتون. مسئولیت اجتماعی در چند ‌شرکت‌ بین‌المللی . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر 1396; 28 (300) :40-37

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3754-fa.html


چکیده:   (1134 مشاهده)
امروزه یکی از راه‌های دسترسی به بازارهای اقتصادی حضور در بخش‌های فرهنگی و انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه شهرها و حتی کشورها است. به‌کارگیری اقدام‌هایی در جهت حمایت از محیط زیست، افزایش استانداردهای بهداشتی و درمانی از دیگر موارد قابل اجرا در مناطق عملیاتی است. فعالیت‌هایی که به درستی از سوی ‌شرکت‌های بزرگی مانند توتال، پتروناس، شل، اگزان موبیل و سابیک عربستان به اجرا گذاشته شده و سعی می‌کنند از آن طریق بسترهای مناسب جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی و در اختیار گرفتن پروژه‌های بزرگ نفتی و گازی در دیگر کشورها به ویژه کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم نمایند. این ‌شرکت‌ها با استفاده از طرح‌های برنامه‌ریزی شده به  شناسایی و جذب نیروهای مستعد و بااستعداد کشورهای دیگر برای تحکیم شبکه مهندسان و متخصصان کمپانی‌های خود مبادرت می‌ورزند.
نکته مهم این است که با اجرای موفق چنین برنامه‌هایی، این ‌شرکت‌ها می‌توانند ضمن شناسایی زمینه‌های همکاری به کنکاشی عمیق در لایه‌های فرهنگی و عقیدتی مناطق بومی و کشورهای هدف پرداخته، زمینه را برای فعالیت‌های اجتماعی، جذب نیروهای بااستعداد و در نهایت، بهره‌برداری مطلوب اقتصادی فراهم نمایند. ‌شرکت‌های بزرگ به ویژه ‌شرکت‌های نفتی با فراهم آوردن امکانات معیشتی، رفاهی و بهداشتی برای کارکنان و خانواده آنها، ضمن تلاش برای بالا بردن راندمان کاری، زمینه رشد و ارتقای پرسنل در چارچوب‌های تعریف شده را  فراهم می‌آورند. به بیان دیگر، این ‌شرکت‌ها با آگاهی از نقش تعهد و مسئولیت اجتماعی و انجام آن توانسته‌اند به طور مؤثرتری در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای نفوذ کرده و نقش محوری را از آن خود نمایند.
 اهمیت نقش مسئولیت اجتماعی مانند دیگر مفاهیم اگرچه دیر اما مانند تمامی مفاهیم وارداتی به تدریج در کشور ما در حال نهادینه شدن است. مهم‌ترین ایراد شاید این باشد که همچون گذشته سازمان‌های ما فقط به ساختن تصویری غیرواقعی از آن پرداخته، هدف اصلی را در قالبی ناصحیح ارائه داده، چارچوبی بسازند که هرگز اهداف مورد نظر را محقق نسازد. اهدافی که چون از دل نیاز مراکز و سازمان‌های مختلف و اعتقاد آنان برای تعامل با مردم و ساکنان مناطق از یکسو و اهمیت حفاظت از محیط زیست برنخاسته تعهدی نیز برای رسیدن به آن نخواهد داشت.
امروزه یکی از راه‌های دسترسی به بازارهای اقتصادی حضور در بخش‌های فرهنگی و انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه شهرها و حتی کشورها است. به‌کارگیری اقدام‌هایی در جهت حمایت از محیط زیست، افزایش استانداردهای بهداشتی و درمانی از دیگر موارد قابل اجرا در مناطق عملیاتی است. فعالیت‌هایی که به درستی از سوی ‌شرکت‌های بزرگی مانند توتال، پتروناس، شل، اگزان موبیل و سابیک عربستان به اجرا گذاشته شده و سعی می‌کنند از آن طریق بسترهای مناسب جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی و در اختیار گرفتن پروژه‌های بزرگ نفتی و گازی در دیگر کشورها به ویژه کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم نمایند. این ‌شرکت‌ها با استفاده از طرح‌های برنامه‌ریزی شده به  شناسایی و جذب نیروهای مستعد و بااستعداد کشورهای دیگر برای تحکیم شبکه مهندسان و متخصصان کمپانی‌های خود مبادرت می‌ورزند.
نکته مهم این است که با اجرای موفق چنین برنامه‌هایی، این ‌شرکت‌ها می‌توانند ضمن شناسایی زمینه‌های همکاری به کنکاشی عمیق در لایه‌های فرهنگی و عقیدتی مناطق بومی و کشورهای هدف پرداخته، زمینه را برای فعالیت‌های اجتماعی، جذب نیروهای بااستعداد و در نهایت، بهره‌برداری مطلوب اقتصادی فراهم نمایند. ‌شرکت‌های بزرگ به ویژه ‌شرکت‌های نفتی با فراهم آوردن امکانات معیشتی، رفاهی و بهداشتی برای کارکنان و خانواده آنها، ضمن تلاش برای بالا بردن راندمان کاری، زمینه رشد و ارتقای پرسنل در چارچوب‌های تعریف شده را  فراهم می‌آورند. به بیان دیگر، این ‌شرکت‌ها با آگاهی از نقش تعهد و مسئولیت اجتماعی و انجام آن توانسته‌اند به طور مؤثرتری در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای نفوذ کرده و نقش محوری را از آن خود نمایند.
 اهمیت نقش مسئولیت اجتماعی مانند دیگر مفاهیم اگرچه دیر اما مانند تمامی مفاهیم وارداتی به تدریج در کشور ما در حال نهادینه شدن است. مهم‌ترین ایراد شاید این باشد که همچون گذشته سازمان‌های ما فقط به ساختن تصویری غیرواقعی از آن پرداخته، هدف اصلی را در قالبی ناصحیح ارائه داده، چارچوبی بسازند که هرگز اهداف مورد نظر را محقق نسازد. اهدافی که چون از دل نیاز مراکز و سازمان‌های مختلف و اعتقاد آنان برای تعامل با مردم و ساکنان مناطق از یکسو و اهمیت حفاظت از محیط زیست برنخاسته تعهدی نیز برای رسیدن به آن نخواهد داشت.
متن کامل [PDF 128 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پایداری و مسئولیت پذیری اجتماعی
دریافت: 1397/1/15 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1397/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb