استراتژی یکی از مفاهیمی است که در عین ساده بودن در تعریف، در عمل بسیار دشوار است. مدیریت استراتژیک مکاتب زیادی را گذارنده و به مرور زمان، با توجه به تغییرات محیط کسبوکار تکامل یافته است. امروز استراتژیستها معتقدند که پیچیدگی و عدم قطعیت به حدی در محیط کسبوکار جهانی بالاست که برنامهریزی استراتژیک به مفهوم سنتی آن در حال منسوخ شدن است و جای خود را به مفهوم جدیدی به نام هوشمندی استراتژیک میدهد.
هر کسبوکار با هر اندازهای، از جمله کسبوکارهای کوچک و متوسط، نیاز به استراتژی دارند اما شیوه یافتن این استراتژیهاست که دچار تحول شده است. امروز استراتژی در SMEها بیشتر از آنکه تدوینی باشد رویشی شده است؛ یعنی کسبوکارهای کوچک و متوسط برای موفقیت باید دائم محیط را رصد کنند و با در نظر گرفتن قابلیتهای داخلی و فرصتها و تهدیدهای بیرونی، استراتژی مناسب را بهصورت real time کشف میکنند.
سیو ششمین همایش فصلی دانشآموختگان رشته MBA با گرایش مدیریت کسبوکار هوشمند و تحولگرا (MITM) سازمان مدیریت صنعتی، میزبان دو صاحبنظر در حوزه استراتژی بود که به تشریح پارادایمهای جدید در حوزه استراتژی پرداختند که میتواند برای همه شرکتها از جمله SMEها کاربرد داشته باشند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1397/5/22 | پذیرش: 1397/5/22 | انتشار: 1397/5/22