دیپلماسی تجاری، دیپلماسی یا سیاستی است که به اداره و هدایت روابط تجاری بینالملل (تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی در زمینه کالاها و خدمات) میپردازد. به عبارت دیگر، در دیپلماسی تجاری، کشورها با توجه به تواناییها و منافع ملی اقتصادی خود میکوشند تا در چارچوب راهبردهای ویژه مانند راهبردهای جایگزینی واردات یا راهبرد توسعه صادرات به تحقق هدفهایی ویژه و عملیاتی همچون توسعه صادرات یا جذب سرمایهگذاری خارجی با به کار گرفتن ابزارهایی ویژه همانند ابزارهای تعرفهای و غیرتعرفهای نائل شوند. بر پایه این تعریف، دیپلماسی تجاری از سه بخش هدف، راهبردها، و پیادهسازی و اجرای برنامههای عملیاتی تشکیل میشود. همچنین دیپلماسی تجاری زنجیرهای از تجزیه و تحلیلها، بسیج و سازماندهی و ائتلافسازی، گفتگو برای بستن و اجرای موافقتنامههای بینالمللی در مورد مسائل مرتبط با بازرگانی است که جهانی شدن و گسترش وابستگی متقابل گسترۀ موضوعی یا دستور کار آن را توسعه بخشیده و هدف آن، فراهم کردن بستر و زمینه لازم برای گسترش مناسبات سودمند اقتصادی با جهان خارج و هموار کردن مسیر جذب سرمایهگذاری و فناوری خارجی است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری عمومی دریافت: 1397/8/1 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1397/8/1