توسعه اقتصادی یکی از اهداف اصلی هر کشور میباشد و در دنیایی که به دلیل توسعه ارتباطات به شدت کوچک شده است مرزهای سیاسی نمیتواند مانع گسترش ارتباطات وسیع اقتصادی میان کشورها شود. به همین دلیل تجارت به عنوان موتور محرک اقتصاد شناخته شده است. در این گزارش وضعیت کشور ایران مورد مطالعه قرار گرفته و به سیاستها و برنامههای توسعه صادرات آن اشاره شده و متولیان اجرای برنامهها معرفی و عملکرد آنها ارائه گردیده است. امید است این گزارش در بهبود تصمیمات و سیاستگذاریهای مرتبط با صادرات کشور مؤثر باشد. برای پیشبرد اهداف در هر حوزهای نیاز به تهیه برنامهای جامع و کامل است تا هر مسئولی با پذیرش مسئولیت با استناد به این برنامهها اهداف مورد نظر را پیش ببرد. برای رسمیت بخشیدن و الزامآور شدن آنها توسط مسئولان، این برنامهها به «قوانین لازمالاجرا» تبدیل میشوند تا تخطی از اجرای آن تخلف به شمار رود.
مهمترین اسناد بالادستی که در این گزارش مورد استفاده قرار گرفته است شامل سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، برنامه پنج ساله ششم توسعه، سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری عمومی دریافت: 1397/8/1 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1397/8/1