همانند سالهای 2007، 2010، 2012، 2014 و 2016 در سال 2018 نیز بانک جهانی به بررسی وضعیت لجستیک کشورهای مختلف جهان پرداخته است. شاخص عملکرد لجستیک، معتبرترین شاخص بینالمللی مرتبط با لجستیک تجاری است که در آن وضعیت لجستیک داخلی کشورها و نیز لجستیک کشورها در عرصه بینالملل مورد ارزیابی قرار میگیرد. همانند گزارشات پیشین شاخصهای در نظر گرفته شده به صورت ذیل میباشند:
1. کارایی فرآیندهای ترخیص کالا (گمرک)
2. کیفیت زیرساختهای تجاری و جابهجایی (زیرساخت)
3. سهولت دسترسی به حمل و نقل بینالمللی با قیمت رقابتی (حمل و نقل بین المللی)
4. شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی ( کیفیت لجستیک)
5. توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی (تعقیب و ردگیری)
6. مناسب بودن زمان تحویل محمولهها به مشتری در زمان برنامهریزی شده یا زمان مورد انتظار (زمان تحویل)
البته باید توجه داشت که هیچ یک از این شش حوزه نمیتواند بهتنهایی بیانگر عملکرد لجستیکی یک کشور باشد؛ بلکه بهصورت توأم و در کنار یکدیگر عملکرد لجستیکی کشورها را نشان میدهند.
همانطور که انتظار میرفت در سال 2018 وضعیت لجستیکی کشور بهبود چشمگیری پیدا کرده است، به نحوی که از رتبه 96 در سال 2016 به رتبه 64 صعود کرد. وضعیت شاخصهای ششگانه کشور در سالهای مختلف به صورت زیر میباشد. نکته قابل توجه این است که ایران در سال 2014 در شاخص ارزیابی LPI مورد سنجش و ارزیابی قرار نگرفته بود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1397/9/26 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1397/9/26