با گذشت زمان، تغییرات، نهتنها بر نگرش نسبت به افراد شاغل در سازمانها، دانش و سرمایه فکری اثر گذاشتهاند، بلکه ارزشهای اجتماعی و مسئولیت را نیز تحت تأثیر قرار دادهاند. هدف از این مقاله، تجزیه و تحلیل و ارزیابی جنبههای مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی شرکتها و کاهش ریسکهای مدیریت منابع انسانی از طریق هوش تجاری میباشد. در تحقیق و بررسی در خصوص موضوع ریسکهای مدیریت منابع انسانی، نویسندگان این مقاله مدلهای مدیریت منابع انسانی متعددی را تجزیه و تحلیل کردهاند که ارتباط بین شیوههای مدیریت منابع انسانی، عوامل مؤثر بـر انتخاب آنها و پیامدهای سازمان را نشان میدهند مدلهای با رویکرد واحد متفاوت هستند، اعتقاد بر این است که کارکنان و کارفـرمایان ریسکهای یکسانی را دارند و یا در رویکـرد کثرتگـرا، که اذعان میکند گروههای مختلف میتوانند ریسکهای مختلف داشته باشند. حال شرکتها باید به دنبال راهکارهایی باشند تا بتوانند اثربخشی شرکت خود را بهبود دهند. یکی از این راهکارها بهبود هوش تجاری است. این تحقیق از حیث نوع و ماهیت، تحقیقی توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات نیز میدانی و پیمایشی (با استفاده از پرسشنامه) در شرکت ایران خودرو و از نوع فرضیهآزمایی است. در این تحقیق، مدل معرفی شده با استفاده از نمونهای 288تایی و روشهای از حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد بررسی قرار گرفته است یافتهها بیانگر تأثیر مثبت و معنادار مسئولیتهای اجتماعی و مدیریت دانش بر تعدیل ریسکهای منابع انسانی از طریق هوش تجاری است.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
پایداری و مسئولیت پذیری اجتماعی دریافت: 1397/10/25 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1397/10/25