دانش مفهومی چندوجهی است و همین، مفهوم دانش را مبهم میسازد. در تعاریف مختلف، دانش در مقایسه با داده و اطلاعات، به مفهومی کاربردیتر در حل مسائل سازمان تشبیه شده است. ازاینرو، دانش مفهومی است مشتمل بر اندیشه و مهارت و رویههای جاری. روگلز (1997)، دانشمند رشتۀ مدیریت دانش، دانش را همان اطلاعات کاربردی میداند که خود را در قوانین و رویههای جاری سازمان نشان میدهد.
توجه دانشمندان رشته مدیریت به اقتصاد دانشمحور، ریشه در مبانی جدید اقتصادی دارد که خلق ارزش را مبتنی بر توانمندی شرکتها در خلق و انتشار دانش میداند، در حالی که دانش منبعی استراتژیک در ایجاد مزیت رقابتی است، مدیریت سرمایههای فکری به توسعه عملکرد و بهبود شاخصهای بهرهوری در سازمانها کمک میکند. از اینرو، منطقی است که در اقتصاد دانشمحور امروز، مدیران رویکردی اثربخشتر برای مدیریت سرمایههای فکری خود در پیش گیرند، در حالی که توسعه فزاینده تکنولوژی، سازمانها را به استخدام نیروی انسانی متخصصتر مجبور کرده است، وظایف شغلی کارکنان به شکل فزایندهای به سمت تحلیل بیشتر اطلاعات تمایل یافته است.
دانش در سازمانها در حوزههای مختلفی وجود دارد؛ از جمله در سطوح مدیریتی، کارکنان، فرهنگ و سیستمها و رویههای سازمانی. نقش اساسی دانش در سازمانها کمک به بهبود عملکرد سازمان است. دانش سازمانی تنها حاصل جمعشدن دانش تکتک نیروی انسانی سازمان نیست؛ بلکه برآیندی سیستماتیک از دانش سرمایههای فکری سازمان است که از طریق تسهیم دانش بین نیروی کار به عنوان رویهای کاربردی در حل مسائل سازمانی، خود را نشان میدهد.
این مقاله، شیوه اثربخش مدیریت سرمایههای فکری سازمانها را بررسی میکند و دانش سازمانی را به عنوان بهترین و کاربردیترین سرمایه، به مدیران پیشنهاد میدهد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انساني دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26