در کسبوکارهای امروزی، تصمیمگیرندگان با افزایش اطلاعات مواجه هستند که لزوماً به درستی در فرآیند تصمیمگیری کارآیی مناسبی را ندارند. علاوه بر این، اهمیت تصمیمگیری در اداره سازمانها بر کسی پوشیده نیست، به طوری که سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیمگیری نامیدهاند. امروزه تصمیمات مدیریتی صرفا نمیتوانند بر نبوغ، شهود و قضاوت شخصی افراد متکی باشند، بلکه باید بر پایه بررسیهای علمی، آمار و اطلاعات تردیدناپذیر استوار شوند. بنابراین باید سازمانها را بهگونهای پایهریزی کرد تا بتوان اطلاعات کافی و صحیح را بهموقع به مدیران ارائه نمود. همزمان با گسترش استفاده از نظامهای اطلاعات مدیریت در سازمانها برخی از دانشمندان علم مدیریت و اطلاعات، رهیافت دیگری را در پیش گرفتند و نظامهای پشتیبان تصمیمگیری را طراحی نمودند. نظامهایی که اطلاعات مناسب را برای حل یک مسئله خاص و تصمیمگیری مدیران تولید میکنند. مدیران هنگام اتخاذ تصمیم با شرایط مختلفی سروکار دارند. همچنین تصمیماتی که توسط آنان اتخاذ می شوند، ماهیتی متنوع دارند.
از لحاظ تاریخی، هدف اصلی سیستمهای پشتیبانی تصمیم، ارائه تجربه تحلیلی و اطلاعاتی برای بهبود فرآیند تصمیمگیری بود. بانکداری امروزی، بدون بانکداری الکترونیک متصور نیست. سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری به عنوان یکی از استراتژیهای مهم و در دسترس بانکها میتواند راه را برای فرهنگسازی و ایجاد نظام اعتباری هموار سازد. تحقیقات نشان میدهد بیاطلاعی، احساس عدم امنیت و مشارکت غیر فعال مشتریان در بازاریابی الکترونیک که ناشی از عدم وجود سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری است، بزرگترین موانع در گسترش بانکداری الکترونیک از جانب مشتریان می باشد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
مدیریت تکنولوژی و نوآوری دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26