اگر ریسک را احتمال یا امکان وقوع رویدادی بنامیم که میتواند بر سازمان و عملکرد آن تاثیر بگذارد، و رویداد یا رخداد ریسکی را وقوع ریسک در نظر بگیریم، اتصال مدیریت ریسک و بحران مشخص میشود. در این ارتباط تنگاتنگ ریسک و بحران، تصمیمگیری برای کاهش پیامدهای رویداد ریسکی از یکسو، مدیریت وقوع رویداد ریسک و تصمیمگیری در بحران حاصله در قالب مدیریت بحران اهمیت زیادی دارد. در این نوشتار، خطوط راهنمای تصمیمگیری در مدیریت ریسک و بحران، با تاکید بر ریسک بررسی میشود.
تجربه شرکتها در این زمینه مانند نوکیا، اریکسون، سونی، کوکاکولا، تویوتا برخی از دیگر شرکتهای پیشرو نشان داده است که داشتن یک فرایند تصمیمگیری برای مدیریت ریسک و بحران، به خودی خود میتواند یکی از جنبههای مزیت رقابتی شرکت باشد. به خصوص در حوزه ریسک زنجیره تأمین و بحرانهای حاصل این موضوع بسیار مورد تایید گزارشهای منتشر شده است.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری عمومی دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26