دوره 29، شماره 311 - ( 11-1397 )                   جلد 29 شماره 311 صفحات 15-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صیادی مصطفی. چهار گام اصلی برای یک مشاور موفق در توسعه رهبری. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1397; 29 (311) :13-15

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4011-fa.html


چکیده:   (1429 مشاهده)
این مقاله نقش حیاتی مشاوران توسعه رهبری را در مدیریت سازمان‌ها بررسی می‌کند. رهبری ریشه در دوران باستان دارد و اولین بار در رهبری قبایل بدوی نمایان شده است، زمانی که این قبایل با توسعه و اتحاد، به شکل‌گیری شهرهای دوران باستان مبادرت ورزیدند. برای مثال، شهری عظیم همچون روم باستان فقط متشکل از ۳۵ قبیله بود. رهبری در این قبایل به‌شدت متمرکز و موروثی بود و عضویت در آن‌ها تنها راه تضمین بقای افراد به شمار می‌رفت. از این‌‌رو، توسعه رهبری به‌واقع توسعه هنری است که ریشه‌ای باستانی دارد و بنا به دست‌نوشته‌های تاریخی، هنری به‌وضوح شناخته‌شده و محترم در جوامع باستانی همچون ایران، مصر، چین و روم باستان بوده است.
رهبری همواره جزئی از وظایف چهارگانۀ مدیریت تلقی شده است. فایول این وظایف چهارگانه را کنترل، برنامه‌ریزی، هماهنگی و رهبری می‌داند. اکنون رهبری فقط جزئی از وظایف چهارگانۀ مدیریت نیست؛ بلکه پیش‌نیازی اساسی برای تحقق اثربخشیِ سازمان‌ها است. به‌اعتقاد کلرمن (2011)، این مفهوم ادبیات پراکنده‌ای همچون ‌جزایر دورافتاده از هم دارد که خوانندگان را از پاسخگویی به این سؤال که «چگونه باید رهبری کنیم؟» ناتوان می‌کند. اولین گام برای درک مفهوم رهبری، گامی است به‌سمت جلو تا تفاوت رهبری با مدیریت شناخته شود.
متن کامل [PDF 119 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb