دوره 30، شماره 316 و مهر و آبان - ( 8-1398 )                   جلد 30 شماره 316 و مهر و آبان صفحات 9-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مقاله/آرام سخن بگویید، سرسختانه تصمیم بگیرید. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1398; 30 (316) :9-12

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4099-fa.html


چکیده:   (237 مشاهده)
کمتر کسی در گروه علی بابا است که نداند همزمان با آن که جک ما (Jack Ma)، بنیان‌گذار آینده‌نگر و خوش‌فکر گروه علی‌بابا سرگرم گسترش حضور این گروه اینترنتی در عرصه عمومی و توسعه و تبدیل آن از یک استارت‌آپ مستقر در یک آپارتمان به یک شرکت قدرتمند جهانی در عرصه تجارت الکترونیک بود، دنیل ژانگ (Daniel Zhang)، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره فعلی شرکت کسی بود که بسیاری از کامیابی‌های اساسی و تحول‌ساز در علی‌ بابا را رقم می‌زد. با این حال این دو نفر را باید دو قطب متضاد دانست. ژانگ با روحیه‌ای آرام و فکور در برابر جک ‌مای خستگی‌ناپذیر و پرتکاپو، دو‌گانه‌ای که وقتی سال گذشته جک ‌ما، ژانگ را برای جانشینی خود در سپتامبر 2019 کاندید کرد، همه توجه‌ها را به خود جلب نمود.
هر چند ژانگ، در ستاد مرکزی علی‌بابا در هانگ ژو در چین به نام مستعاری خوانده می‌شود که "آزاد و رها" معنا می‌دهد، تا پیش از این از قرار گرفتن در کانون توجهات پرهیز داشت، اما غریزه نوآوری‌اش در اوج گرفتن علی بابا برای رسیدن به موقعیت ارزشمندترین شرکت حوزه تجارت الکترونیک سال 2007 همان روزها نیز به اثبات رسیده بود. یکی از ابتکارات ژانگ راه‌اندازی "جشنواره جهانی خرید 11/11" یا به اختصار دبل 11 است که هر ساله در روز یازدهم ماه نوامبر (ماه یازدهم سال میلادی) برگزار می‌شود. در این روز، طی 24 ساعت بالاترین و بیشترین تخفیفات فروش علی‌بابا ارائه می‌شود. در 11 نوامبر سال گذشته (2018)، علی‌بابا توانست ظرف تنها 24 ساعت به حجم فروشی برابر 30/8 میلیارد دلار دست یابد. ژانگ همچنین پرچمدار تبدیل کردن علی‌بابا به یک کسب‌وکار "موبایلی" بود. در حال حاضر، بیش از 90 درصد فروش سایت‌های تجارت الکترونیک علی‌بابا از طریق گوشی تلفن همراه انجام می‌شود. به تازگی نیز، برای نخستین بار فروشگاه خواروبار فرِشیپو (Freshippo) در شانگ‌های آغاز به کار کرده‌اند که ترکیبی از تجربه خرید مواد غذایی تازه و تحویل سریع الکترونیکی درب منازل را همراه با امکان انتخاب رستوران‌های دارای کارمندان روبوتیک در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
در گفتگوی حاضر که در دفتر مک‌کینزی در شنزن چین انجام شده، ژانگ به رویکرد علی‌بابا نسبت به نوآوری و اهمیت و ارزش هدف در علی‌بابا می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه در تصمیم‌گیری‌های شخصی‌اش میان قدرت تحلیل و غریزه تعادل برقرار می‌سازد تا بتواند فرصت‌های پنهان را آشکار سازد. نوشتار حاضر متن ویرایش شده این گفتگو است.


 
متن کامل [PDF 133 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1398/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb