Sourcing یا منبعیابی جهانی، یکی از روشهای تأمین کالا و خدمات از بازارهای جهانی در سراسر دنیا میباشد، بهطوری که هدف از آن، حداکثر نمودن کارایی در تحویل یک محصول یا خدمات است. این کاراییها شامل نیروی کار ماهر انگلیسی زبان و کمهزینه، مواد اولیه کمهزینه و سایر عوامل اقتصادی مانند معافیتهای مالیاتی و تعرفههای گمرکی پایین است. به عنوان مثال تعداد زیادی از پروژههای مربوط به خدمات فناوری اطلاعات، از جمله پشتیبانی خدمات ارزش افزوده مبتنی بر اینترنت و یا نرمافزارهای مبتنی بر موبایل برای قیمتگذاری بهینهتر به کشورهایی نظیر پاکستان و هند منتقل شدهاند و یا در بخش تولید، پوشاک و کفش تولید شده در چین و تایلند از این موارد میباشند. این مثالها نمونههایی از منابع کمهزینه میباشند و فقط به این کشورها محدود نمیشوند.
امروزه اکثر شرکتها در تلاش هستند تا از بهینهترین روش ممکن در به حداقل رساندن هزینههای خود بهره ببرند. از اینرو، معمولاً یکی از اهداف جداییناپذیر در برنامههای استراتژی و استفاده حداکثری از منابع، استفاده از مفهوم Global Sourcing میباشد که یکی از مهمترین بخشها از برنامههای استراتژی در بسیاری از شرکتهای بینالمللی میباشد.
منبعیابی جهانی غالباً با یک استراتژی واحد و مرکزی برای یک شرکت بینالمللی همراه است، بهطوری که سازمان، استراتژی تأمین و خرید را به صورت متمرکز و از طریق استانداردسازی پیادهسازی میکند؛ تعریفی که روی این جنبه از منبعیابی جهانی تأکید شده است، یکپارچهسازی و هماهنگی تهیه مواد و کالا، فرایندها، طراحیها و فناوریهای مربوطه میباشد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1398/10/11