هدف این پژوهش ارائه مدل کسبوکار در شرکتهای ساخت و فروش بر مبنای مدل رقابتی و زنجیره ارزش پورتر میباشد. این پژوهش با رویکرد کیفی به بررسی مدلهای کسبوکار در صنعت ساختمان پرداخته است. در این پژوهش کارشناسان شرکت ساختمان و فروش مهندسیسازان، با بررسی مبانی ضروری مدل کسبوکار، اهمیت زنجیره ارزش پورتر و مؤلفههای رقابتی، مدل کسبوکار با رویکرد زنجیره ارزش پورتر ارائه نمودند. مطالعات انجام شده نشان داد مدلهای علمی یا تجربی در زمینه طراحی کسبوکار در حوزه املاک و ساختمان به اندازه کافی موجود نیست و در صورت وجود، کارایی لازم را ندارد. این مقاله تلاش نموده است که این خلأ تحقیقاتی را از میان بردارد. این پژوهش درصدد بیان این مطلب است که داشتن یک مدل کسبوکار مطلوب به تنهایی کافی نیست، بلکه آنچه حیاتیتر است، حفظ و ارزیابی یک مدل کسبوکار بهینه در طول حیات بنگاه تجاری میباشد. با پیچیدهتر شدن محیط کسبوکار و رقابت روزافزون در عرصه فعالیت، پیادهسازی یک مدل کسبوکار رقابتی نوآورانه جهت رشد و تداوم فعالیت یک سازمان حیاتی تلقی میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1398/10/11