دوره 30، شماره 317 و آذر و دي - ( 10-1398 )                   جلد 30 شماره 317 و آذر و دي صفحات 48-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خواندنی ها/ تدبیر؛ در مسیر تحول دیجیتال. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1398; 30 (317) :48-48

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4124-fa.html


چکیده:   (1437 مشاهده)
تحول دیجیتال (Digital Transformation) به مجموعه فعالیت‌های اطلاق می‌گردد که کسب‌وکار را برای فضای جدید رقابت و پاسخگویی به نیاز مشتریان آماده می‌سازد. تحول دیجیتال بیش از آنکه مرتبط با تکنولوژی باشد در رابطه با تغییر و تحول در دیدگاه‌ها و فرهنگ کسب‌و‌کار است. عدم حرکت به سوی تحول دیجیتال برای کسب‌و‌کار ها باعث خروج از بازار یا به عبارت جدیدتر اضمحلال دیجیتال (Digital Disruption) می‌گردد، به این معنا که بخش بزرگی از مشتریان دیجیتال‌پسند که روز‌به‌روز به تعداد آنها نیز افزوده می‌گردد دیگر حاضر به ادامه کار با کسب‌و‌کار‌های غیر دیجیتال نیستند. شاید این صحبت قدیمی مارشال مک لوهان که در سال ۱۹۶۲ همزمان با توصیف ایده دهکده جهانی توسط ایشان بیان شد امروز بیش از هر زمانی حس می‌گردد. "در آینده مفهوم تلویزیون محتوای آن خواهد بود و نه جسم آن". این مسئله را امروز با گسترش تلویزیون‌های اینترنتی در ایران و جهان به خوبی حس می‌کنیم.
شاید وقتی این جمله را می‌شنویم که"عصر نشریات کاغذی تمام شده است"، بلافاصله این صحبت را مطرح کنیم که ولی هنوز نشریات کاغذی وجود دارند و خواننده هم دارند. برای تبیین بهتر مسئله می‌توانیم جمله دیگری را بیان کنیم. "عصر اسب‌سواری تمام شده است"، وقتی این جمله را می‌گویم به این معنا نیست که دیگر اسبی وجود ندارد یا کسی سوار اسب نمی‌شود یا برای کارهای خاص از آن استفاده نمی‌شود. اسب هنوز وجود دارد ولی با این وجود همه موافق هستیم که عصر اسب‌سواری به پایان رسیده است. در رابطه با نشریات کاغذی هم همین مسئله صادق است.

صحبت‌های مارشال مک لوهان در خصوص تلویزیون در مورد نشریات هم صدق می‌کنند، به این معنا که نشریه به مفهوم محتوای آن می‌باشد، نه مدیای انتقال آن، یعنی زمانی بر روی سنگ و گِل می‌نوشتیم، زمانی بر روی پوست حیوانات، بعد از آن روی کاغذ و امروز مدیای دیجیتال محتوای مورد نظر ما را منتقل می‌کند. مفهوم نشریه محتوای آن بوده و مستقل از مدیای انتقال آن است.
تحول دیجیتال راهی است که همه نشریات معتبر بین المللی پیموده‌اند. نکته قابل توجه این است که در گذشته نسخه دیجیتال نشریات ارزان‌تر یا حتی مجانی بوده است ولی امروز به دلیل کاربرد مؤثرتر و استقبال بیشتر، گران‌تر است و تعدادی از نشریات معتبر دیگر نسخه کاغذی را منتشر نمی‌کنند. برای مثال اشتراک یک ساله نسخه دیجیتال نشریه BusinessWeek 340 دلار، نسخه کاغذی  70 دلار و هر دو با هم 385 دلار می باشد. نشریه Harvard Business Review پا را از این هم فراتر گذاشته و نسخه صرفاً کاغذی را حذف نموده و نسخه دیجیتال را ماهانه 10 دلار و نسخه تواماً دیجیتال و کاغذی را 12 دلار ارائه می‌نماید.
 تدبیر هم سفر خود در مسیر تحول دیجیتال را آغاز نموده است. از بهار سال 1399، علاوه بر ویرایش کاغذی، ویرایش دیجیتال تدبیر نیز مطابق استاندارد نشریات معتبر بین‌المللی مدیریت در دسترس شما خواهد بود.  همان‌گونه که قبلا اشاره شد تحول دیجیتال صرفاً مربوط به تکنولوژی نیست بلکه نگرش و فرهنگ کاری را نیز در بر می‌گیرد. تدبیر دیجیتال نیز به پیروی از همین نگرش طیف وسیعی از محتواهای نوین در قالب صوت، فیلم و بخش‌های محاوره‌ای و آموزشی را در بر خواهد گرفت. آموزش‌های غیرحضوری چند‌رسانه‌ای در حوزه مدیریت بخش مهمی از تدبیر دیجیتال خواهد بود. حتی آگهی ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. همچنین تدبیر دیجیتال ایجاد و گسترش ارتباط دو سویه با خوانندگان خود به عنوان بخشی از تغییر نگرش خود را مد نظر دارد.  
 
متن کامل [PDF 112 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1398/11/23 | انتشار: 1398/11/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb