دوره 31، شماره 322 - ( 12-1399 )                   جلد 31 شماره 322 صفحات 99-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بیست و سومین همایش شرکت‌های برتر ایران (IMI 100). ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر 1399; 31 (322) :99-98

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4215-fa.html


چکیده:   (513 مشاهده)
همایش بیست و سومین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در تاریخ 26 بهمن ماه 1399 با حضور جمعی از مسئولان و مدیران ارشد بنگاه‌های برتر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. 500 شرکت  بزرگ و برتر کشور در این همایش، برپایه شاخص اصلی میزان فروش شرکت‌ها و ۳۲ شاخص دیگر معرفی و تقدیر شدند.
سازمان مدیریت صنعتی هر سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی را ارائه می‌کند. در فهرست تهیه شده از ۵۰۰ شرکت ایران، روی شناسایی آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است؛ به‌عبارت دیگر از آنجایی که رونق و رکود بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین به سرعت در کلیه سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این لیست، تصویری سالانه و متکی به آمارها، از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور و صنایع و فعالیت‌های اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارائه می‌دهد.
رتبه‌بندی IMI-100 مانند رتبه‌بندی‌های مشابه مثل FORTUNE-500  برتری شرکت‌ها را از جنبه‌های خاص نشان می‌دهد. به‌طور مثال از جنبه فروش یا سودآوری یا بازده فروش و... بنابراین، این رتبه‌بندی مدعی نیست که برتری شرکت‌ها را از جمیع جهات و به‌طور مطلق نشان می‌دهد.
در رتبه‌بندی شرکت‌ها، علاوه بر شاخص «میزان فروش» ۳۲ شاخص دیگر نیز سنجیده می‌شود. براساس جزئیات اعلام شده، ۱۰ شرکت اول رتبه‌بندی (براساس بالاترین رتبه فروش) به ترتیب شامل «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)»، «شرکت پالایش نفت بندرعباس»، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)»، «شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)»، «شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)»، «بانک ملت (هلدینگ)»، «بانک رفاه کارگران (هلدینگ)»، «شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)»، «شرکت ایران خودرو (هلدینگ)» و «بانک صادرات ایران» (هلدینگ) است. اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی حاکی از آن است که در فهرست صد شرکت اول، ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۱۹ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. از سوی دیگر در انتهای فهرست، فروش صدمین شرکت ۲۴.۶۲۵ میلیارد ریال بوده است، این در حالی است که صدمین شرکت سال قبل ۱۶.۰۷۶ میلیارد ریال فروش داشته است. به‌عبارت دیگر، حداقل حجم فروش لازم برای ورود به جمع صد شرکت برتر سال ۹۸، نسبت به سال مالی قبل از آن ۵۳ درصد رشد داشته است.
در در ادامه گزیده‌ای از سخنرانی ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر را می‌خوانید.
متن کامل [PDF 137 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سیاست گذاری عمومی
دریافت: 1400/3/2 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb