در گزارش موسسه اودمی در سال 2018 با عنوان " اغتشاش فکری در محل کار" آمده است بخشی از مشکل اغتشاش فکری ریشه در خود محل کار دارد. شرکت ها پیدرپی فناوریها و ابزارهای دیجیتال جدیدی را به منظور کمک به بهینهسازی و تسریع انجام کارها، همکاری هر چه بیشتر کارکنان و افزایش بهرهوری مستقر می کنند، اما همین فناوریها و ابزارهای جدید خود سرمنشا تازهی اغتشاش فکری هستند. از سوی دیگر از آنجا که امروزه شرکتها فاقد هر گونه فضای خصوصی برای کارکنان خود هستند، بسیاری اوقات کارکنان حریم خصوصی همکاران خود را نقض کرده و با حضور گاه و بیگاه خود و یا ارسال پیامهای متعدد و اغلب کم اهمیت و یا نامرتبط با مسائل کاری در دنیای مجازی مانع تمرکز یکدیگر می شوند. بر اساس همین گزارش 80 درصد از شرکتکنندگان در یک نظرسنجی همکاران خود و سر و صدای محل کار را از جمله اصلیترین عوامل اغتشاش فکریشان میدانند و بیش از 50 درصد هم جلسات را کاری صرفا وقتگیر و بیهوده تلقی میکنند. البته این پیش از آن است که تلفن همراه و یا مشکلات زندگی خصوصی را در فهرست عوامل اغتشاش فکری بگنجانیم. بر اساس تحقیق موسسه رسکیوتایم در سال 2018، افراد در یک روز کاری به طور معمول هر 6 دقیقه یک بار به ابزارها و اپلیکیشنهای ارتباطی و شبکههای اجتماعی خود سر میزنند؛ البته این را دیگر نه یک عادت بلکه میتوان یک تیک عصبی قلمداد کرد. بنا بر همین گزارش، افراد به طور میانگین بیش از چهل دقیقه تحمل دوری از کانال های ارتباطی دیجیتال خود را ندارند. مطالعات نشان میدهد که صرفاً وجود تلفن همراه بر روی میز جلسات کافی است تا گفتگوهای غنی، عمیق و جدی برقرار نشود، چرا که افراد ناخودآگاه احتمال میدهند که هر آن گفتگویشان با زنگ تلفن دچار اختلال شود. در نتیجه این وضعیت گفتگوها به یک تعامل سطحی تنزل می یابد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انساني دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10