دوره 32، شماره 324 - ( 6-1400 )                   جلد 32 شماره 324 صفحات 20-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

استقلال محمود. مروری بر جایگاه تجارت الکترونیک و راهکارهای آن در صادرات. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر 1400; 32 (324) :20-12

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4266-fa.html


چکیده:   (552 مشاهده)
توسعه زیرساخت‌ها و امکانات الکترونیکی از جمله اینترنت، ماهواره، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، تلفن همراه و اخیرا زنجیره‌های بلوکی، فرصت‌های جدیدی را در جنبه‌های گوناگون زندگی ایجاد کرده است که از آن جمله ‌می‌توان به انجام امور تجاری و یا داد و ستد کالا و خدمات با استفاده از این امکانات اشاره نمود که به آن "تجارت الکترونیک" اطلاق ‌می‌شود. ترجیحات مشتریان و تحول دیجتالی در ‌کسب‌وکارها باعث رشد نمایی در افزایش بهره‌گیری از امکانات تجارت الکترونیک و بالارفتن تمایل از جمله در بخش مشاغل کوچک و متوسط به یکپارچه‌سازی کانال‌های فروش برخط در مدل‌های ‌کسب‌وکار سنتی گردیده است که اصطلاحاً یک "فرصت تجارت الکترونیکی" را پدید آورده و افق‌های جدیدی را در بازارهای ‌بین‌المللی و کسب درآمد از فعالیت‌های صادراتی ایجاد نموده است. بر اساس یک پژوهش انجام شده، تجارت الکترونیک باعث افزایش کارایی، آزادسازی، شفافیت اطلاعات و توسعه علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین‌الملل ‌می‌شود که موجبات دستیابی به مزیت رقابتی و افزایش صادرات را برای کشورها به ارمغان می‌آورد. بر طبق همین پژوهش، عوامل مؤثر در تجارت الکترونیک بر عملکرد صادرات (میزان فروش سودآوری، رشد فروش و ورود به بازارهای جدید) تاثیر مثبت دارند.
البته علی‌رغم این فرصت‌ها نباید چالش‌های ورود به فضای تجارت الکترونیک را نادیده گرفت. برای مثال تجارت الکترونیک امکان مقایسه و اعلام نظر مشتریان را فراهم می‌نماید و همچنین علی‌رغم کاهش هزینه‌ها در کوتاه مدت، نیاز به سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های مربوطه و نیز آموزش و تطبیق اولیه کارکنان وجود دارد.
متن کامل [PDF 2933 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb