توسعه زیرساختها و امکانات الکترونیکی از جمله اینترنت، ماهواره، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، تلفن همراه و اخیرا زنجیرههای بلوکی، فرصتهای جدیدی را در جنبههای گوناگون زندگی ایجاد کرده است که از آن جمله میتوان به انجام امور تجاری و یا داد و ستد کالا و خدمات با استفاده از این امکانات اشاره نمود که به آن "تجارت الکترونیک" اطلاق میشود. ترجیحات مشتریان و تحول دیجتالی در کسبوکارها باعث رشد نمایی در افزایش بهرهگیری از امکانات تجارت الکترونیک و بالارفتن تمایل از جمله در بخش مشاغل کوچک و متوسط به یکپارچهسازی کانالهای فروش برخط در مدلهای کسبوکار سنتی گردیده است که اصطلاحاً یک "فرصت تجارت الکترونیکی" را پدید آورده و افقهای جدیدی را در بازارهای بینالمللی و کسب درآمد از فعالیتهای صادراتی ایجاد نموده است. بر اساس یک پژوهش انجام شده، تجارت الکترونیک باعث افزایش کارایی، آزادسازی، شفافیت اطلاعات و توسعه علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بینالملل میشود که موجبات دستیابی به مزیت رقابتی و افزایش صادرات را برای کشورها به ارمغان میآورد. بر طبق همین پژوهش، عوامل مؤثر در تجارت الکترونیک بر عملکرد صادرات (میزان فروش سودآوری، رشد فروش و ورود به بازارهای جدید) تاثیر مثبت دارند.
البته علیرغم این فرصتها نباید چالشهای ورود به فضای تجارت الکترونیک را نادیده گرفت. برای مثال تجارت الکترونیک امکان مقایسه و اعلام نظر مشتریان را فراهم مینماید و همچنین علیرغم کاهش هزینهها در کوتاه مدت، نیاز به سرمایهگذاری در راهاندازی زیرساختها و سامانههای مربوطه و نیز آموزش و تطبیق اولیه کارکنان وجود دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10