دوره 23، شماره 250 - ( 12-1391 )                   جلد 23 شماره 250 صفحات 30-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بابایی علی اکبر. پرونده ویژه: گزارش همایش پانزدهمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1391; 23 (250) :24-30

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1140-fa.html


سازمان مدیریت صنعتی ، babaie@imi.ir
چکیده:   (4275 مشاهده)
رتبه‌بندی‌ شرکت‌های ‌برتر ایران IMI100 از سال 1377 با هدف شفاف‌سازی ‌فضای ‌کسب‌وکار و گسترش رقابت میان بنگاه‌های ‌اقتصادی ‌کشور، آغاز شده است که در ابتدا اقدام به رتبه‌بندی‌100 شرکت برتر ایران با استناد به صورت‌های‌ مالی‌ شرکت‌ها نموده ‌است. طی ‌سال‌های ‌گذشته‌ از این رتبه‌بندی‌، تعداد شاخص‌های ‌ارزیابی از یک شاخص ‌به 26 شاخص و تعداد شرکت‌های ‌فهرست به 400 شرکت افزایش یافته ‌است که اطلاعات شرکت‌ها به تفکیک در 23 گروه صنعتی در این رتبه بندی ‌ارایه می‌‌شود. از سوی دیگر، سازمان مدیریت صنعتی‌ در رتبه‌بندی شرکت‌های‌ پیمانکاری‌(EPC)، به عنوان مرجع رسمی‌‌رتبه‌بندی ‌شرکتهای‌EPC در کشور، از جانب ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 1390 اقدام به رتبه‌بندی ‌این شرکت‌‌ها نموده ‌است و تاکنون تعداد زیادی ‌از شرکت‌های ‌EPC در این رتبه‌بندی‌ شرکت نموده‌اند و برخی ‌نیز موفق به‌ اخذ گواهینامه شده‌اند که به ‌این ترتیب در اولویت واگذاری‌ تسهیلات ارزی ‌و ریالی‌ از سوی ‌وزارت متبوع قرار گرفته‌اند. از آنجا که در تعیین فهرست شرکت‌های‌ برتر ایران نگاه کلان ملی ‌مدنظر این سازمان بوده ‌است، تمرکز بر شناسایی ‌آرایش بنگاه‌های‌ بزرگ کشور قرار گرفته ‌است بنابراین همچون رتبه‌بندی ‌فورچون 500، مبنای‌اولیه رتبه‌بندی ‌شرکت‌ها حجم فروش آنها بوده که ‌این مبنا از منطق اقتصادی‌ بالایی‌ برخوردار است. چرا که جریان ادامه بنگاه‌ها بیانگر خروجی‌ نهایی ‌آنها بوده و میزان تاثیرگذاری ‌آنها را بر اقتصاد ملی ‌مشخص می‌‌سازد. امروز اطلاعات شرکت‌ها به تفکیک در 23 گروه صنعتی ‌ارایه می‌شود. طی‌این سالها همواره شرکت‌های‌ خارجی‌ و اتاق‌های ‌بازرگانی ‌بهره‌های ‌فراوانی ‌از نتایج این رتبه‌بندی‌ جهت استفاده در انتخاب شریک مناسب تجاری ‌خود نموده‌اند. یکی‌از خدمات ارزنده IMI100 به شرکت‌های ‌مشترک در طرح رتبه‌بندی، ‌ارایه بسته‌های ‌ویژه می‌باشد. بسته‌هایی‌که حاوی‌خدمات ارزنده‌ای ‌بوده و قابلیت‌های ‌برجسته‌ای ‌در ارتقای ‌برند شرکت‌ها دارند. یکی ‌از ویژگی‌های‌ بازر IMI100، جامعیت آن یا به عبارتی ‌رتبه‌بندی ‌شرکت‌های ‌بورسی‌و غیربورسی‌ در کناب یکدیگر است. چرا که برخلاف شرکت‌های‌ بورسی‌ که ‌اطلاعات آنها به صورت شفاف در بورس موجود است، اطلاعات مالی‌ غیربورسی ‌به صورت عامل، دردسترس نیست. لذا قراردادن این اطلاعات دراختیار سازمان مدیریت صنعتی‌جهت ارزیابی ‌و بهره‌مندی‌در طرح رتبه‌بندی‌، بیانگر اعتماد این شرکت‌ها به سازمان می‌باشد که سرمایه ملی ‌گرانبهایی‌ برای ‌سازمان به شمار می‌رود. هدف سازمان مدیریت صنعتی ‌این است که با افزایش تعداد شرکت‌های ‌این فهرست به 500 شرکت درگسترش رقابت میان بنگاه‌های‌ اقتصادی‌کوچک‌تر نیز موثر باشد. امید است که با حمایت‌های ‌نهادهای ‌ملی ‌و حاکمیتی‌کشور، شرکت‌های ‌برتر و سایر دست‌اندرکاران عرصه صنعت و اقتصاد شاهد دستاوردهای‌ بیشتری ‌از این طرح باشیم. به همین منظور سازمان مدیریت صنعتی در روز نخست اسفند ماه سال جاری اقدام به برگزاری همایش سالانه خود جهت معرفی 400 شرکت برتر اقتصادی و صنعتی ایران کرد . در این همایش که با حضور جمع کثیری از مدیران و نمایندگان بنگاه‌های برتر کشور همراه بود، آقای دکتر غضنفری ، وزیر صنعت، تجارت و معدن و نیز آقایان مهندس شافعی،رییس هیاًت عامل سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران، دکترکرمانشاه مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی و مهندس درویش، مجری رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران( IMI100 ) سخنانی ایراد کردند که از شما دعوت می شود فرازی از سخنرانی‌های ایشان را با هم بخوانیم.
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb