امروز، اغلب متخصصان صنعت و اقتصاد بر این باورند که هیچ چیز به اندازه شفافیت در فضای کسبوکار، موجب شکوفایی رقابت و توسعه اقتصادی کشورها نیست. تجربیات جهانینشان داده است که رتبهبندی شرکتها براساس شاخصهاییکه میزان تاثیرگذاری بنگاهها را به اقتصاد مشخص میسازند، یکیاز برترین رویکردها برای ایجاد چنین شفافیت است. دستاورد چنین رتبهبندی بیش از هرکس متوجه مدیران همین بنگاهها میباشد. مدیران با استفاده از نتایج رتبهبندی وضعیت رقابتیخود را بهتر شناخته و راهبردهای آینده شرکتهایخود را با بینش عمیقتری تعیین خواهندکرد. همچنین با ارتقای برند بنگاه و تعیین میزان تاثیرگذاریدر اقتصاد ملینظر سهامداران و سایر ذی نفعان را برای مشارکت برمیانگیزند. رتبهبندی به سازمانهایحاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی در تعیین روند اقتصادی کشور، تشویق رقابت در بخشهای دولتی و خصوصی و درنهایت اجرای سیاستهای اصلاحی، کمکهای ارزندهای میکند. سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی نیز با استفادهاز نتایج رتبهبندی به تحلیل بازار سرمایه و شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری پرداخته و پژوهشگران حوزه مدیریت و اقتصاد نیز میتوانند نتایج رتبهبندیها را به عنوان نقطه آغازی برای مطالعه بر رویعوامل تاثیرگذار بر رشد یا تنزل صنایع و بنگاهها تلقی کنند. در این راستا ماهنامه تدبیر گفت و گوی ماه این شماره خود را به بررسی و تحلیل رتبه بندی و ارزیابی حرفه ای شرکت ها و بنگاه های صنعتی جهت شفاف سازی فضای کسب و کار کشور اختصاص داده است که با دعوت از برخی کارشناسان صاحبنظر در این حوزه ، نقش بنگاه های صنعتی و اقتصادی را در پیشرفت ملی و آینده پایدار و نیز در پایداری و شفاف سازی فضای کسب و کار کشور مورد مطالعه قرار دهند.
آنجه در پی می خوانید خلاصه ای از سخنان شرکت کنندگان در این نشست است.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18