دستیابی به فهرستی از شایستگیها و ویژگیهای مدیران موفق همواره از خواستههای سازمانهای پیشرو بوده و خواهد بود. بسیاری از صاحبنظران معتقدند داشتن مدیر شایسته معادل داشتن سازمان موفق است. مدیران موفق شایستگیها و توانائیهای ویژهای دارند. شم کسب و کار، هوش هیجانی، آیندهنگری، ریسکپذیری، توانائی در تصمیمگیری و مدیریت بحران و مهارتهای ارتباطی و کلامی از جمله این شایستگیهاست. شایستگیهای مدیران تا حدود زیادی تابع فضا و فرهنگ ملی و سازمانی هم هست. به همین دلیل سازمانهای موفق فهرست شایستگیهای مدیریتی خود را از سایر سازمانها تقلید و کپی نمیکنند بلکه خود به تحقیق در مورد آن میپردازند و آن را متناسب با شرایطی که دارند تدوین میکنند. درفرایند تدوین فهرست (مدل) شایستگیهای مدیریتی، از جمله ذینفعان اصلی که مورد سئوال قرار می گیرند و مصاحبه می شوند تا از میان نقطه نظرات، دغدغهها و خواستههای آنها، برخی از قابلیتها و ویژگیهای مدیران موفق استخراج شود، "کارکنان" هستند. کارکنان از ذینفعانی هستند که اولا" به مدیران نزدیکاند و ثانیا" به شدت تحت تآثیر اقدامات و تصمیمات مدیران قرار می گیرند، لذا حق دارند که در این فرایند مداخله موثر و مشارکت داشته باشند و در مورد مدیران شایسته و شایستگیهای مدیران اظهارنظر کنند. آنچه در پی میآید تلاش مختصری است که برای دستیابی به نظرات کارکنان ایرانی در مورد مدیر شایسته از دیدگاه آنان بهعمل آمده و بعضی اولویتها و ارجحیتهای این کارکنان را ارائه می کند.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انساني دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1392/4/31 | انتشار: 1392/4/31