یکی از اهداف چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی و افزایش درامد سرانه کشور برای تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی منطقه است. راهاندازی کسب و کار شخصی برای عرضه ایدههای جدید و خلاقانه به جامعه و کسب درامد نیز همواره خواسته بسیاری از مردم بهویژه نسل جوان بوده است. تحقیقات و تجربیات متعدد ثابت کردهاند که راهحل اصلی این مسئله مشترک مردم و حاکمیت، "توسعه کسب و کارهای کوچک" است. در همین راستا صفحاتی از ماهنامه تدبیر به طرح مفاهیم کلیدی، تجربیات و توصیههایی برای توسعه کسب و کارهای کوچک اختصاص یافته است.
همانطور که در شمارهی قبل اشاره شد، کسب و کارهای کوچک یکی از زیربناهای اصلی رشد و توسعهی اقتصادی کشورها محسوب میشوند. بنابراین بررسی رویکردها و مفاهیم رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط در جامعه یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد نظر سیاستگذاران از یک سو و صاحبان کسب و کارهای کوچک از سوی دیگر قرار بگیرد.
محققان، مبحث مربوط به رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط را از زاویههای دید گوناگونی مورد بحث و ارزیابی قرار دادهاند. در این مقاله بر آن هستیم که به بررسی برخی از رویکردهای ارائه شده برای تحلیل موضوع رشد کسب و کارها خواهیم پرداخت.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/16