مشاوره مدیریت دربرگیرنده اقداماتی است که به پشتوانه تحلیلِ مسائل موجود سازمانها و توسعه برنامههای بهبود، باعثِ کمک به سازمانها جهت بهبود عملکرد آنها میشود. نخستین شرکت مشاوره مدیریت در سال 1886 توسط آرتور لیتل که از استادان دانشگاه MIT بود تأسیس شد. این شرکت قابلیت مشاوره در حوزههای علوم، تکنولوژی، توسعه شرکت، اقتصاد و توسعه صنعتی و حوزههای حاکمیتی را در برخی از صنایع داشت. لیتل به منظور تعیین عمق قابلیتهای خود و محدوده کاری شرکت ماتریسی ترسیم نموده بود که سطرهای آن صنایع و ستونها، قابلیتهای شرکت بود.
رشد جدی در صنعت مشاوره مدیریت بعد از جنگ جهانی دوّم اتفاق افتاد. به عبارت دیگر از سال 1950 به بعد شرکتهای مختلف مشاوره مدیریت شکل گرفت و همچنین شرکتهای موجود نیز اقدام به توسعه شبکه خود نمودند که در این بین میتوان به شرکتهای موفقی نظیر گروه مشاوران بوستون و مک-کینزی اشاره نمود. پیشرفت این صنعت از آن زمان تا به امروز تا آنجا بوده که این روزها صنعت مشاوره مدیریت یکی از شگفتانگیزترین و جذابترین کسب و کارهای دنیا همراه با مزایایی است که در هیچ حوزه دیگری یافت نمیشود.
اما مهمترین چالش در این زمینه، نوع نگاه به مشاوران به عنوان پزشک حاذقی است که میتواند با یک نسخه، تمام دردها و مشکلات یک سازمان را حل کند! به دلیل همین نوع نگاه مشتریان به مشاوره مدیریت است که در سراسر دنیا از جمله ایران، شرکتهای مشاوره مدیریت به سبب نوع فعالیت خود (حل مسئله) و حضور در صنایع مختلف به راهحلهایی رسیدهاند که مدعی هستند راهحل آنها مناسبترین راهحل برای مسئله خاص یک شرکت است. اما توجه به این نکته ضروری است که مسائل سازمانها معمولاً مسائل «نرم» بوده که هیچ شرکت مشاوره مدیریتی نمیتواند ادعا کند که برای یک مسئله نرم به راهحل بهینه رسیده است، بنابراین در چنین بازاری، شرکتی موفقتر است که از دو ویژگی اساسی برخوردار باشد. در ابتدا آنکه شرکت مربوط با متدلوژیهای حل مسائل آشنایی داشته و توان پیادهسازی و اجرای آنها را داشته باشد و دوّم آنکه شرکت از پشتوانه تجربی قابل قبولی برخوردار باشد.
هدف اصلی در این مقاله مروری مختصر بر تاریخچه، خدمات و وضعیت سرمایه انسانی گروه مشاوران بوستون یکی از معروفترین و قدیمیترین شرکتهای مشاوره مدیریت جهان است.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1392/5/13 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18