دوره 23، شماره 243 - ( 5-1391 )                   جلد 23 شماره 243 صفحات 29-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (5126 مشاهده)
ارتقای سطح بهره وری و کارامدی کارکنان، نیازمند فراهم نمودن بستر رضایت شغلی است. در رضایت شغلی عوامل مختلفی تأثیر دارند که تعامل آن‌ها رضایتمندی مثبتی را به وجود می آورد. برای کارکنان حقوق و مزایا، شرایط فیزیکی محیط کار،‌ایجاد تعادل بین کار و زندگی از جمله عواملی است که در رضایت،‌شادابی و فضای روانی مناسب کسب و کار در سازمان و زندگی ، تأثیر بسزایی دارد و اهمیت آن برای کسب و کار دنیای امروز به اثبات رسیده است، طوری که در ویرایش 2010 مدل سرامدی نیز به صورت شفاف و روشن بر‌آن تأکید شده است بنابراین برای ایجاد و دوام سرامدی کارکنان، ‌شادابی، ارتقای سطح بهره وری نیاز است که سازمان ها در این حقوق به رویکردهای عملیاتی در این حوزه توجه نمایند. تعادل کار و زندگی به معنای این نیست که در سازمان کمتر وقت گذاشته شود ویا برای سازمان و خانواده بطور مساوی وقت گذاشته شود بلکه نکته کلیدی این است که باید در رفتار با کار و زندگی تناسب را حاکم کرده و به شکل اثر بخش و کیفی کار و زندگی را دنبال کرد و این به خاطر آن است که ایجاد مرز و تفکیک بین کار و زندگی امکان پذیر نیست و لازم است مفهوم کار را که جزو زندگی است در موازنه کار و زندگی حاکم نمود. این مقاله بر این اساس و با توجه به اهمیت مقوله مذکور در بهبود بهره وری سرمایه های انسانی سعی دارد مفهوم سازمانی تعادل کار و زندگی،‌عوامل ایجاد کننده آن، مزایا و نتایج مطالعات انجام شده و راهکارهای ارتقای آن را در سازمان تبیین نماید.
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت منابع انساني
دریافت: 1392/5/20 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/16