دوره 24، شماره 253 - ( 4-1392 )                   جلد 24 شماره 253 صفحات 69-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اقتراح: PRE در سازمان‌های ایرانی عامل تحول یا تجربه‌ای ناموفق؟. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1392; 24 (253) :69-75

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1299-fa.html


چکیده:   (5527 مشاهده)
یکی از ابزارهایی که در چند سال اخیر مورد استفاده مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است، ابزار ERP است. صاحب‌نظران تعاریف مختلفی برای ERP ارائه داده‌اند که هر کدام جنبه‌های خاصی از این سیستم را مورد توجه قرار می‌دهد، اما در یک تعریف کلی می‌توان گفت، ERP یک سیستم جامع برنامه ریزی منابع سازمان (مواد، ماشین آلات، پول و نیروی انسانی) است که هدف آن یکپارچگی و گسترش اطلاعات بین تمامی بخش‌های سازمان از جمله فروش، توزیع، تامین، لجستیک و انبار، تولید، کیفیت نگهداری و تعمیرات، پروژه، مالی، منابع انسانی و ... است. پیاده‌سازی ERP در سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف بستری یکپارچه برای تبادل سریع اطلاعات بین بخش های و فرایندهای مختلف فراهم می‌آورد. این یکپارچگی بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که تمامی اطلاعات سیستم تنها در یک پایگاه داده ذخیره‌سازی شده و همانند سیستم‌های جزیره‌ای موجود در سازمان‌ها، اطلاعات در پایگاه‌های داده‌ای متفاوت با یکدیگر از جنبه‌های مختلف، ذخیره‌سازی نمی‌شود. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون SAP و Oracle از اصلی‌ترین ارائه‌دهندگان راه حل ERP هستند. در زمینه تولید نرم‌افزارهای ERP در ایران نیز شرکت‌هایی فعال هستند، فعالیتی که برخی کارشناسان معتقدند راه به جایی نمی‌برد، چرا که طراحی و راه‌اندازی نرم‌افزاری‌های ERP نیازمند سرمایه‌گذاری در حد کلان است و در کشور توان ساخت ERP به دلیل این که این امکان ایجاد نشده است که نرم‌افزارهای یکپارچه را تولید کند، وجود ندارد. شرکت‌های بزرگ ایرانی با آگاهی از وجود سیستم‌های ERP علاقه‌مند به استفاده از چنین سیستم‌هایی شده اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته خرید این نرم‌افزارها به سه طریق یعنی (1) خرید مستقیم امتیاز از شرکت‌های معتبر و سازنده نرم‌افزار به نام مصرف در ایران، (2) خرید با واسطه از شرکت‌های بزرگ معتبر، به نام یک کشور ثالث و استفاده آن در ایران و (3) خرید از شرکت‌های کوچک و خرد انجام می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های معتبر و بزرگ ایرانی با آگاهی از ضرورت وجود سیستم‌های ERP از چنین سیستم‌هایی استفاده می‌کنند. برخی از این شرکت ها عبارت اند از: گروه ایران خودرو، ذوب آهن، گروه مپنا، شرکت پتروپارس، شرکت گلستان، شرکت گل‌گهر، شرکت ایرانسل، شرکت کروز، گروه ماموت، شرکت پتروشیمی آریاساسول و .... یکی از سوالاتی که در خصوص استفاده سازمان‌ها از نرم‌افزار ERP مطرح می‌شود این است که ضرورت بکارگیری، الزامات و پیش‌نیازهای پیاده‌سازی نرم‌افزار ERP در سازمان‌های ایرانی چیست؟ و برای انتخاب یکی از سناریوهای خرید از خارج، طراحی توسط کارفرمای بیرونی و یا طراحی در داخل سازمان چه شاخص‌هایی را باید در نظر گرفت؟ سوال دیگر آن است که برای اجرای موفق ERP در سازمان چه اقداماتی باید در حوزه‌های مختلف از جمله تحقیقات بازار، مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش صورت گیرد؟ موانع پیاده‌سازی آن در سازمان چیست و چه ملاحظات تغییری برای اجرای موفق آن باید در نظر گرفت؟ و مورد آخر اینکه آیا نتایج مورد انتظار از ERP با استقرار آن در سازمان‌های ایرانی محقق شده است یا خیر؟ و بطور کلی این پروژه موفق بوده است یا باید عنوان ًشکست‌خوردهً را بر روی آن نهاد؟
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات
دریافت: 1392/5/30 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb