، masoud.binesh@gmail.com
چکیده: (5805 مشاهده)
اگر در سازمانی مشغول به کار هستید، حتما یک یا چند یا چندین بار مورد ارزیابی از نوع داخلی یا خارجی، برای کسب یا تجدید یا تمدید یک گواهینامه محلی یا ملی یا بینالمللی یا جهانی قرار گرفتهاید. سالهایی است که در ایران نیز در زمینههای سازمانی، منابع انسانی، کیفیت، مدیریت دانش، بهرهوری، آموزش و بسیاری حوزههای دیگر، مسابقات و رقابتهایی برای کسب جوایز در سطح ملی و حتی به صورت محدودتر و درونیتر، در سطح سازمانی برگزار میشود. جایزه تعالی سازمانی و جایزه تعالی منابع انسانی دو نمونه از آنهاست که هر ساله تکرار میشود. البته به مرور زمان گویا شیرینی چنین فعالیتهایی به کام برخی چنان خوش آمده که گاه متولیان متعددی به میدان آمدهاند و کارهای مشابه را با نامهای متفاوت به انجام رساندهاند.
لابد میدانید این مراسم، هم موسمی دارد و هم تشریفاتی. در آن موسم، که بسته به نوع آماده شدن برای ارزیابی، از چند ساعت یا چند روز یا حداکثر چند هفته به درازا میانجامد، ولولهای در سازمان درمیافتد. یکی آب میزند راه را و جارو میکند باغ را تا نگاران از راه برسند!، یکی مدارک و مستندات میسازد، یکی آنها را تدوین میکند، یکی تنظیم، یکی تبیین، یکی تفسیر ... و خلاصه ظاهر همه چیز آماده میشود تا در آن موسم، آن مراسم انجام شود. تشریفات آن مراسم هم برای آشنایان آشناست. پهن کردن فرش قرمز از سوی ارزیابی شوندگان جلوی پای ارزیابی کنندگان، عبور آنان از مسیرهای مزین به گل و گیاه و معطر به بوی نیلوفر و بنفشه! سپس خیرمقدم گویی و انجام جلسه افتتاحیه در بهترین محل سازمان. پس از آن عبور از مسیرهای معلوم به محلهای معلومتر و ارائه مدارک و نگاه به مدارک و ناهار و استراحت ... و باقی قضایا. عموما هم این مراسم ختم به خیر میشود و گاه با یک یا چند نکتهگویی پدرانه یا مشفقانه یا عالمانه یا فیلسوفانه یا آمرانه به انتها میآید و آن تازه برات! (گواهینامه تعالی) به دست شبزندهداران میرسد. چند دقیقه یا چند ساعت یا حداکثر یک روز پس از آن هم، آن گل و گیاه پژمرده و آن نیلوفر و بنفشه ناپدید میشوند و آن مدارک هم به کناری میروند و همه زندگی روزمره را از سر میگیرند...
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت كيفيت دریافت: 1392/6/9 | پذیرش: 1393/6/17 | انتشار: 1393/6/17