دوره 24، شماره 255 - ( 6-1392 )                   جلد 24 شماره 255 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

گفت‌و‌گوی ماه: تـدبیر و امید در محیط کسـب و کار. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1392; 24 (255) :11-18

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1502-fa.html


چکیده:   (3140 مشاهده)
مفهوم محیط کسب‌وکار و ضرورت‌های بهبود آن، مدتی است مورد توجه محافل اقتصادی و سیاستگذار کشور قرار گرفته است. منظور از محیط کسب‌وکار، مجموعه عواملی است که در اداره بنگاه‌ها اثر می‌گذارند ولی تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها هستند. عواملی نظیر قوانین و مقررات، فرهنگ مصرفی و کاری، ثبات و امنیت سیاسی اقتصادی و حتی عوامل طبیعی نظیر درجه هوا یا خشکسالی، بر اداره بسیاری از بنگاه‌ها موثر هستند ولی تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند. روشن است که عوامل موثر بر اداره بنگاه‌ها در کشور‌های مختلف، اقلیم‌های مختلف و حتی زمان‌ها، فرهنگ‌ها و حوزه‌های کاری مختلف تفاوت دارد و به همین دلیل، مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار از بنگاهی به بنگاه دیگر، از شهری به شهر دیگر و حتی از دوره‌ای به دوره دیگر، احتمالاً تفاوت می‌کنند. به عنوان مثال خشکسالی برای بنگاه تولید گندم یک مؤلفه محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود ولی برای بنگاه تولید نرم‌افزار، محیط کسب‌وکار نیست. 20 سال پیش، پهنای باند اینترنت برای صنعت بانکداری مؤلفه محیط کسب‌وکار محسوب نمی‌شد اما امروزه می‌شود. تعطیلات رسمی در ایران، مؤلفه محیط کسب‌وکار است ولی در ژاپن مؤلفه محیط کسب‌وکار نیست؛ همینطور تحریم‌های خارجی. به همین ترتیب می‌توان مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار را برای بنگاه‌های یک صنف، یک استان، یک کشور و یا حتی یک قاره و در کل جهان استخراج و آنها را در دوره‌های مختلف زمانی ارزیابی کرد. مفهوم نوظهور محیط کسب‌وکار که در تلاقی رشته‌های علمی حقوق و اقتصاد قرار دارد، از دهه 1990 به این سو مورد توجه سیاستگذاران و نهادهای اقتصادی بین‌المللی نیز قرار داشته و امروزه چندین گزارش بین‌المللی بطور مستمر منتشر می‌شوند و هر سال از ابعاد مختلف، مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار در کشورهای مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. با روی کار آمدن دولت جدید و تشکیل کابینه توسط این دولت، شاهد اعلام برنامه‌های جدیدی در حوزه‌های گوناگون اجرایی به ویژه حوزه اقتصاد بوده‌ایم که بی‌تردید با به اجرا درآمدن برنامه‌های وعده داده شده، محیط کسب‌وکار در کشور تحت تاًثیر قرار خواهند گرفت. ماهنامه تدبیر به منظور بررسی تاًثیر تغییر سیاست‌های اقتصادی و صنعتی جدید بر محیط کسب‌وکار و نیز بررسی نقش بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور در این فضا در راستای توسعه خود، موضوع گفت‌وگوی این شماره خود را به این مهم اختصاص داده و نشستی را با تنی چند از صاحب‌نظران در حوزه صنعت و اقتصاد برگزار کرده است. آنچه در پی می‌خوانید دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان شرکت کننده در این گفت‌وگو است که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1392/8/12 | پذیرش: 1392/8/12 | انتشار: 1392/8/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb