دوره 24، شماره 257 - ( 8-1392 )                   جلد 24 شماره 257 صفحات 18-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

گفت‌و‌گوی ماه: نـوآوری، موتور رشد و پیشرفت. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1392; 24 (257) :11-18

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1608-fa.html


چکیده:   (5782 مشاهده)
شاید برای کشور ما که هنوز مدح تکنولوژی و رویای صنعتی شدن، بلندترین افق پیش روست، باید با چشمان باز شاهد این تغییر پارادایم بود که توسعه اقتصادی محصول نوآوری مستمر در فضای رقابتی و از طریق سازماندهی کارها به شیوه‌ای کاراتر است. این حقیقت تنها در صنایعی خاص مصداق ندارد. بخش‌های تولید، کشاورزی، خدمات، بهداشت و درمان و حتی صنایعی که پیشتر "با تکنولوژی بالا" لقب گرفته‌اند، تحت تاثیر این پارادایم جدید هستند. باید این مفهوم را بپذیریم که نوآوری تنها محدود به حوزه تکنولوژی نیست، بلکه نوآوری، آفرینش تغییر است و شامل معرفی ایده‌های نو و راه‌های نوین انجام کار است. بنابراین به همان اندازه که سرمایه‌گذاری در توسعه تکنولوژی از اهمیت برخوردار است، توانمندسازی جامعه صنعتی و به‌ویژه مدیران، در هدایت ایده‌های نو، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، و تفکر و تولید مبتنی بر پژوهش و کارآفرینی مهم تلقی می‌شوند. همان‌گونه که پیتر دراکر اشاره می‌کند، "نوآوری شامل جستجوی هدفمندانه برای تغییر و فرصت‌هایی است که از آن تغییر برخواهند آمد." مدیریت نوآوری در واقع به نظام مدیریت فرایندها در نوآوری اطلاق می‌شود که می‌تواند در توسعه نوآوری محصول یا نوآوری سازمانی برقرار شود. این نظام شامل ترکیبی از ابزارهاست که مدیران و مهندسان را به درکی مشترک از اهداف و فرایندها هدایت می‌کند. کسب درکی درست از مفهوم نوآوری و نیز مؤلفه‌های مدیریتی و سازمانی تاثیرگذار در آن، می‌تواند مدیران و دست‌اندرکاران کسب‌وکار کشور را به از قالب طرح و اندیشه، به میدان اجرا و تجربه رهنمود سازد. تجارب بنگاه‌های موفق بین‌‌المللی در زمینه نوآوری، گواه این مدعاست که توجه به نوآوری مولود توجه به ایده‌ها و توانایی راهبری ایده‌ها تا اجراست. امروزه مدیران برای موفقیت تنها متکی بر نهاده‌های تولید از جمله سرمایه، تجهیزات و نیروی انسانی نیستند، بلکه توانایی آنها در کشف و هدایت ایده‌های نوآورانه متضمن سودآوری بنگاه، موفقیت بازار و رشد بنگاه است. بنابراین توجه مدیران به "مدیریت نوآوری" نه به عنوان یک مد جدید مدیریتی، بلکه به عنوان شالوده و محور فعالیت‌های مدیریت، برای بقا و تداوم شرکت‌ها ضروری است. نوآوری با کارآفرینی، مفاهیم متعامل و هم‌افزا هستند به همین دلیل است که کارآفرینان پرچم‌داران کسب‌وکار جدید و جدی‌ترین نقش‌آفرینان نوآوری در دنیای امروز بشمار می‌آیند. به همین منظور، جهت بررسی آخرین مفاهیم، روش‌ها و رویکردهای مدیریت نوآوری، دپارتمان بازاریابی و توسعه کسب‌وکار سازمان مدیریت صنعتی با همکاری معاونت مشاوره و تحقیق، روز 5 آبان ماه سال جاری، سمیناری را در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی با حضور جمعی از مدیران ارشد صنایع کشور و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار کرد که در همین راستا، ماهنامه تدبیر نیز گفتگوی ماه شماره آبان خود را به انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات خبرگان شرکت کننده در این سمینار اختصاص داده تا مباحث ارایه شده را به خوانندگان گرامی انتقال دهد.
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت تکنولوژی و نوآوری
دریافت: 1392/9/20 | پذیرش: 1392/9/20 | انتشار: 1392/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb