:: دوره 24، شماره 257 - ( 8-1392 ) ::
جلد 24 شماره 257 صفحات 20-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تحـــــــول ســـــازمانی از طــریق مدیریــت فنــــاوری اطلاعـــــات
فاطمه سپهری‌کیان ، مسعود بینش
، sarah.sepehri@gmail.com
چکیده:   (3805 مشاهده)
آلن متولا، قائم مقام اجرایی شل، در مورد فرایند تحول مستمر و بی‌پایان این شرکت می‌گوید. طی دهه گذشته، شل دستخوش تغییر و تحول در زمینه IT بوده است. این مهم، به‌دلیل گستردگی دامنه تغییر، آن‌هم در یکی از بزرگ ترین و پیچیده‌ترین سازمان های دنیا، امری قابل توجه است. سازمانی که دارای 25 سبد محصول (پورتفولیو) کسب وکار و پذیرش تعهدات در بیش از 100 کشور جهان است. به‌گفته آلن متولا، مدیر بخش اطلاعات و قائم‌مقام شرکت، این تحول و دگرگونی در 4 فاز خلاصه می‌شود. فاز اول، برگشت به اصول اولیه است که این امکان را فراهم می کند تا رهبران IT به‌واسطه تثبیت عملیات، ایجاد نظم در پروژه، ردیابی هزینه‌ها، کارکنان و دارایی‌ها بتوانند IT را بهتر با واحدهای کسب وکار همسو کنند. آلن متولا می‌گوید: این اصول زیربنایی برای هر تحول موفق IT ضروری است. در فاز دوم، هزینه‌ها هدف‌گذاری و موانع آن شناسایی می‌شوند. شل زیرساخت را توجیه منطقی کرده، تعداد برنامه‌های کاربردی کسب وکار را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده، رویه‌های تدارکات را بهبود بخشیده و مدیریت می کند. به‌علاوه، با به رسمیت شناختن این نکته که مذاکره واقعی با این کسب وکارها مورد نیاز است، موجب تقویت مدیریت شده و به‌منظور اداره این امر، استعدادهای رده بالا را جذب می کند. فاز سوم، مربوط به سرمایه گذاری‌های آینده است، اعم از: نوآوری، بهبودهای کارکردی و برنامه‌های سرمایه گذاری مدت‌دار و مبتنی بر کسب وکار که رسیدن به اهداف کسب وکار را تسهیل می کند. شل به‌منظور ادغام صدها تأمین‌کننده، منبع‌یابی استراتژیک را اجرا کرده است و 11 تأمین‌کننده کلیدی را انتخاب کرده تا فعالیت‌های انتخابی خود را به آنها برون‌سپاری کند. متولا می‌گوید: تغییر مسیر موجب تسهیل همکاری شل با تأمین‌کنندگان شده است؛ این همکاری‌ها نه‌تنها به نفع شل بلکه برای بازار و صنعت نیز بسیار نوآورانه هستند. در حال حاضر، شل آماده حصول نتیجه و حفظ این نتایج است تا از تحقق مزایای سرمایه گذاری IT شرکت اطمینان حاصل کند. متولا در آخرین مصاحبه خود در مورد "چالش‌ها و آموخته‌های خود از IT" به شبکه مک‌کنزی گفت: «IT حتی بیشتر از قبل دارای اهمیت است و به تلاش مداوم برای تحول و بهبود چابکی به‌منظور کاراتر و رقابتی‌تر کردن کسب وکار نیاز دارد.»
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سپهری‌کیان فاطمه، بینش مسعود. تحـــــــول ســـــازمانی از طــریق مدیریــت فنــــاوری اطلاعـــــات. 1. 1392; 24 (257) :20-23

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1609-fa.html



دوره 24، شماره 257 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها